MALI OGLASI
23.11.2019 | Vijesti

U ŽUPNOJ CRKVI PRESVETOG TROJSTVA Spomen na don Iva Jelinovića i sedmoricu Konavljana na Grudi (FOTO)

Autor: Libero Portal
Foto: Dubrovačka biskupija
Spomen na don Iva Jelinovića i sedmoricu Konavljana na Grudi (FOTO)
Misu je služio dubrovački biskup mons. Mate Uzinić

U župnoj crkvi Presvetog Trojstva na Grudi dubrovački biskup mons. Mate Uzinić služio je u subotu, 23. studenog misu za don Iva Jelinovića, Antuna Kordu, Cvijeta Bratoša, Nika Glavića, Antuna Pali, Iva Alamata, Nika Cvjetkovića i Nika Obradovića, kao i sve druge žrtve Drugog svjetskog rata i poraća te Domovinskog rata na području Konavala. Nakon mise za sve njih se pomolio pred bistom don Iva Jelinovića, konavoskog svećenika iz ove župe okrutno ubijenog u 25. godini života i spomen pločom s imenima Konavljana koji su s njim odvedeni i pogubljeni na Korčuli, a koje su župljani ove župe postavili u dvorištu crkve.  

 

Spominjući se svih žrtava Drugog svjetskog rata i poraća na ovom području dubrovački biskup je kazao kako nas krv žrtava Domovinskog rata koje su svjedoci našeg vremena opominje da ne smijemo zaboraviti jer ako zaboravimo, kao što smo zaboravili i šutjeli o ovim žrtvama, povijest i njezine tragične stranice će se ponoviti.

 

Žrtve umiru u nadi, krvnici u očaju

 

Tražeći u misnim čitanjima Božja nadahnuća za te teške događaje biskup je primijetio kako je jedna od tragičnih stranica ljudske povijesti i ona stranica povijesti spasenja koja se čitala u liturgiji ovoga tjedna, a to su ulomci iz Prve i Druge knjige o Makabejcima. „Neke od stranica koje smo proteklih dana čitali upoznale su nas s pojedinim snažnim primjerima žrtava progona koji su u to vrijeme, a riječ je o 1. st. pr. Kr., bili poduzeti protiv židovskog naroda s kojim se slična sudbina, nažalost, ponovila i toliko puta kasnije, a osobito je bila tragična u Drugom svjetskom radu kad su milijuni ubijeni u holokaustu“, kazao je biskup te izdvojio dva primjera iz litugijskih čitanja. To su primjeri starca Eleazara koji je radije izabrao smrt nego li da prijetvornošću koju su mu krvnici nudili sablazni mlade generacije i primjer majke Makabejke i njezinih sedam sinova koja ih je sve gledala kako umiru i bodrila ih da ustraju, te je na kraju i sama bila ubijena.

 

Biskup se u tom kontekstu prisjetio simbola mučeništva poslijeratnog vremena na ovom području bl. Alojzija Stepinca koji je optužen i osuđen, kako je kasnije govorio njegov tužitelj, jer nije bio dovoljno fleksibilan. U slici majke Makabejke i njezinih sedam sinova potražio je sličnost sa stradanjem don Iva i sedmorice njegovih sudrugova, objasnivši kako su svećenici pozvani svojim vjernicima u duhovnom smislu biti i očevi i majke. „Nemamo podatke, ali pretpostavljam da je don Ivo u vjeri koju je propovijedao tješio i hrabrio one koje mu je sudbina u tom trenutku povjerila“, kazao je.

 

Tumačeći prvo čitanje biskup je nastavio kako ono ne govori o sudbini žrtava nego njihovog krvnika, koji je mislio da može što hoće, ali je zaboravio da ne može dokle god hoće. „I dok su njegove žrtve umirale u nadi, on umire u očaju. I zato je njegova životna tragedija, iako se za života činilo da je drugačije, daleko bolnija nego li ona njihova“, ustvrdio je biskup Uzinić te ponovio svetopisamske riječi koje mu autor na samrtnoj postelji u usta stavlja: „Nestalo je sna s mojih očiju, i srce mi je klonulo od jada. Zato rekoh u svom srcu: U koliku li sam tjeskobu zapao i kakav li me to val nesreće zapljusnuo! Mene koji sam u vrijeme svoje moći bio poštovan i ljubljen. Sad mi dolaze na pamet zla koja sam počinio u Jeruzalemu kad sam odande odnio sve zlatno i srebrno posuđe što se u njemu nalazilo, i kad sam bez razloga zapovjedio da se stanovnici Jude istrijebe. Sad znam da me zbog toga snašlo ovo zlo i da od velike tuge umirem u tuđoj zemlji!“

 

Božja pravda nije osveta nego milosrđe

 

Potaknuo je okupljene da 75 godina nakon tragičnog događaja stradanja don Iva i sedmorice njegovih sudrugova pokušaju u njihovim ubojicama, nalogodavcima i izvršiteljima, prepoznati Antioha i njegovu sudbinu opisanu u prvom čitanju. Primijetio je i da su don Ivo i njegovi sudrugovi mislili da im je to vrijeme donijelo završetak rata i slobodu i tome se veselili kao i svi drugi normalni svjedoci tog vremena. No to vrijeme je za njih i za brojne druge čiji broj još nije utvrđen a koji su stradali od Orsule, preko Dakse do Bleigurga i nazad postalo vrijeme patnje i tragične smrti.

 

„Iako bismo se, gledajući po kriterijima ljudske pravde koja uvijek traži odmazdu, vjerojatno lako mogli složiti s takvim zaključkom, ja danas želim i molim da je bilo i da bude drugačije. Vjerujem da sa mnom, gledajući stvarnost Božjim očima, to žele i mole don Ivo i njegovi sudrugovi. No najvažnije od svega je da to Bog želi jer njegova pravda nije osveta. Njegova je pravda milosrđe“, pozvao je biskup Uzinić.

 

Konačna sudbina svih nas nije grob nego uskrsnuće

 

Upitavši se je li to možda nepošteno prema don Ivu i drugim žrtvama, biskup je ponudio odgovor kršćanske vjere koju je i don Ivo propovijedao: „Bilo bi da je ovozemaljski život jedini život, ali nije. Smrću nam se život mijenja, molimo u predslovlju sprovoda, ali ne oduzima. I tad počinje vječni život ondje gdje – kako nas uči sv. Toma Akvinski u današnjoj Službi čitanja – 'svatko … ljubi drugoga kao samoga sebe, pa se tuđem dobru veseli kao svome'. Isus u današnjem evanđeoskom ulomku i svojoj raspravi sa saducejima koji nisu vjerovali u uskrsnuće upravo o tome govori. Bog – kaže on – 'nije .. Bog mrtvih, nego živih'. I tome dodaje: 'Tá svi njemu žive!' Nadam se i vjerujem da to 'svi' doista uključuje sve. Don Ivo je ovu vjeru propovijedao. On i njegovi sudrugovi su s ovom vjerom živjeli. Ona je oblikovala njihov život, usmjeravala njihove izbore. On su, na kraju, u toj vjeri umrli. Činilo se da gube, a oni su zapravo s vjerom u uskrsnuće i gubeći dobivali. To je kršćanski paradoks, ona logika pšeničnog zrna koje samo umirući daje plod, koji se ne temelji samo na lijepim riječima, nego na evanđelju. A evanđelje je Isus Krist. Evanđelje je njegov život. I njegova smrt. I uskrsnuće. I činjenica da je i nama rekao da ćemo suuskrsnuti s njime. Isus je umro da bismo mi živjeli. To je evanđelje. Otac ga nije ostavio u grobu. Uskrsnuo ga je. I nas će uskrsnuti zajedno s njime.“

 

Biskup je na završetku podsjetio kako naša konačna sudbina nije grob nego uskrsnuće. Da bi to doista bila naša sudbina nije dovoljno svoj pogled usmjeriti s onu stranu smrti, uskrsnuće se može i treba živjeti već danas. „Da bi se to dogodilo trebamo pročistiti svoj pogled. I trebamo, ta 75 godina je prošlo, prestati razmišljati, gledajući na ove tragične stranice koje ne smijemo zaboraviti, u terminima žrtava i zločinaca kako bismo i u žrtvama i u zločincima mogli prepoznati svoju braću i sestre. Ne da bismo zaboravili, jer povijest nije dobro zaboravljati, nego da bismo naučili opraštati. Ne tek retorički, nego stvarno, onako kako je opraštao Isus Krist. A on je opraštao moleći za one koji su ga razapeli, moleći u konačnici za sve nas, jer niti jedan čovjek ne može reći da je nevin dok god se proljeva ljudska krv, a mi ništa ne činimo da je zaustavimo: 'Oče, oprosti im, jer ne znaju što čine!' (Lk 23, 34).“

 

Liturgijsko pjevanje predvodio je mješoviti župni zbor.

 

Bista i spomen ploča u dvorištu župne crkve

 

Bistu don Iva Jelinovića je napravio akademski kipar Tomislav Kršnjavi, a postavljena je ispred župne crkve povodom 100. godine rođenja i 75. godine svećenikove mučeničke smrti. Na zvonik mrtvačkog zvona postavljena je ploča s imenima ostale sedmorice Konavljana stradalih zajedno s njime, a to je dar obitelji Miha Klaića. Troškove cijelog ovog projekta popola su podijelili Općina Konavle i župa Presvetog Trojstva.

 

Župnik don Josip Mazarekić zahvalio je svima na suradnji, pomoći i darovima. Zahvalio je posebno svima onima koji su podnijeli žrtvu života u Konavlima za koje se molilo na misi kazavši kako je Bog bio s njima u tim trenucima te istaknuo kršćanske poruke ljubavi, života vječnoga i uskrsnuća. Mi želimo da nas ti naši mučenici prate svojom molitvom i zagovorom, poručio je. Dodao je i kako se do danas ne zna gdje su njihovi zemni ostaci.

 

Na kraju obreda ispred crkve okupljenima se obratio i autor biste akademski slikar Kršnjavi zahvalivši na iskazanom povjerenju da radi skulpturu don Iva Jelinovića kojeg je, kad se malo upoznao s njegovim životom i mučeništvom, doživio kao sveca na nebu te mu se molio za zagovor dok je radio. Doživio ga je kao svećenika zagledanog u Krista koji je ljubav i kojem je on žrtvovao svoj život, te izrazio nadu da je to u bisti bar djelomično uspio izraziti.

 

Ivo Jelinović rođen je 6. travnja 1919. u Grudi (Konavle) od oca Ante i majke Jele, rođene Mostahinić. Za svećenika je zaređen u Dubrovniku 28. veljače 1943. godine. Prva i posljednja svećenička služba bila je služba župnika u rodnoj župi. Tu je služio do listopada 1944. godine kada su ga uhitili partizani te je s još sedmero Konavljana odveden na Korčulu. Prema nekim svjedočanstvima ubijen je batinjanjem sve dok nije izdahnuo. Presuda „osuđen na strijeljanje“ napisana je s nadnevkom 19. studenog 1944. godine, što bi mogao biti  datum umorstva.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji
Glas Grada - Tiskana izdanja
GLAS GRADA 800
Glas Grada 799
Glas Grada 798
Glas Grada 797
Glas Grada 196
Glas Grada 795
Glas Grada 794
Glas Grada 793
Glas Grada 792
Glas Grada 791
Glas Grada 790
Glas Grada 789
Glas Grada 788
Glas Grada 787
Glas Grada 786
Glas Grada 785
Glas Grada 784
Glas Grada 783
Glas Grada 782
Glas Grada 781
Glas Grada 780
Glas Grada 779
Glas Grada 778
Glas Grada 777
Glas Grada 776
Glas Grada 775
Glas Grada 774
GLAS GRADA 773
Glas Grada 772
Glas Grada 771
Glas Grada 770
Glas Grada 769
Glas Grada 768
Glas Grada 767
Glas Grada 766
Glas Grada 765
Glas Grada 764
Glas Grada 763
GLAS GRADA 762
Glas Grada 761
Glas Grada 760
Glas Grada 759
Glas Grada 758
Glas Grada 757
Glas Grada 756
Glas Grada 755
Glas Grada 754
Glas Grada 753
Glas Grada 752
Glas Grada 751
GLAS GRADA 750
Glas Grada 749
Glas Grada 748
GLAS GRADA 747
GLAS GRADA 746
GLAS GRADA 745
GLAS GRADA 743/744
GLAS GRADA 742
Glas Grada 741
Glas Grada 740
Glas Grada 739
Glas Grada 738
Glas Grada 737
Glas Grada 736
Glas Grada 735
Glas Grada 734
Glas Grada 733
Glas Grada 732
Glas Grada 731
Glas Grada 730
Glas Grada 729
Glas Grada 728
Glas Grada 727
Glas Grada 726
Glas Grada 725
Glas Grada 724
Glas Grada 723
Glas Grada 722
Glas Grada 721
Glas Grada 720
Glas Grada 718/719
Glas Grada 717
Glas Grada 716
Glas Grada 715
Glas Grada 714
Glas Grada 713
Glas Grada 712
Glas Grada 711
Glas Grada 710
Glas Grada 709
Glas Grada 708
Glas Grada 707
Glas Grada 706
Glas Grada 705
Glas Grada 704
Glas Grada 703
Glas Grada 702
Glas Grada 701
Glas Grada 700
Glas Grada 699
Glas Grada 698
Glas Grada 697
Glas Grada 696
Glas Grada 695
Glas Grada 694
Glas Grada 693
Glas Grada 692
Glas Grada 691
Glas Grada 690
Glas Grada 689
Glas Grada 688
Glas Grada 687
Glas Grada 686
Glas Grada 685
Glas Grada 684
Glas Grada 683
Glas Grada 682
Glas Grada 681
Glas Grada 680
Glas Grada 679
Glas Grada 678
Glas Grada 677.
Glas Grada 676
Glas Grada 675
Glas Grada 674
Glas Grada 673
Glas Grada 672
Glas Grada 671
Glas Grada 670
Glas Grada 669
Glas Grada 668
Glas Grada 666/7
Glas Grada 665
Glas Grada 664
Glas Grada 663
Glas Grada 662
Glas Grada 661
Glas Grada 660
Glas Grada 659
Glas Grada 657
Glas Grada 656
Glas Grada 655
Glas Grada 654
Glas Grada 653
Glas Grada 652
Glas Grada 651
Glas Grada 650
Glas Grada 649
Glas Grada 648
Glas Grada 647
Glas Grada 646
Glas Grada 645
Glas Grada 644
Glas Grada 643
Glas Grada 642
Glas Grada 641
Glas Grada 640
Glas Grada 639
Glas Grada 638
Glas Grada 637
Glas Grada 636
Glas Grada 635
Glas Grada 634
Glas Grada 633
Glas Grada 632
Glas Grada 631
Glas Grada 630
Glas Grada 629
Glas Grada 628
Glas Grada 627
Glas Grada 626
Glas Grada 625
Glas Grada 624
Glas Grada 623
Glas Grada 622
Glas Grada 621
Glas Grada 620
Glas Grada 619
Glas Grada 618
Glas Grada 617
Glas Grada 616
Glas Grada 614 / 615
Glas Grada 613
Glas Grada 612
Glas Grada 611
Glas Grada 610
Glas Grada 609
Glas Grada 608
Glas Grada 607
Glas Grada 606
Glas Grada 605
Glas Grada 604
Glas Grada 603
Glas Grada 602
Glas Grada 601
Glas Grada 600
Glas Grada 599
Glas Grada 598
Glas Grada 597
Glas Grada 596
Glas Grada 595
Glas Grada 594
Glas Grada 593
Glas Grada 592
Glas Grada 591
Glas Grada 590
Glas Grada 589
Glas Grada 588
Glas Grada 587
Glas Grada 586
Glas Grada 585
Glas Grada 584
Glas Grada 583
Glas Grada 582
Glas Grada 581
Glas Grada 580
Glas Grada 579
Glas Grada 578
Glas Grada 577
Glas Grada 576
Glas Grada broj 575
Glas Grada 574
Glas Grada 573
Glas Grada 572
Glas Grada 571
Glas Grada 570
Glas Grada 569
Glas Grada 568
Glas Grada 567
Glas Grada 566
Glas Grada 565
Glas Grada 564
Glas Grada 562-563
Glas Grada 561
Glas Grada 560
Glas Grada 559
Glas Grada 558
Glas Grada 557
Glas Grada 556
Glas Grada 555
Glas Grada 554
Glas Grada 553
Glas Grada novi broj
Glas Grada 551
Glas Grada 550
Glas Grada 549
Glas Grada 548
Glas Grada 547
Glas Grada 546
Glas grada 545
Glas Grada 544
Glas Grada 543
Glas Grada 542
Glas Grada 541
Glas Grada 540
Glas Grada 539
Glas Grada 538
Glas Grada 537
Glas Grada 535 / 536
Glas Grada 534
Glas Grada 533
Glas Grada 532
Glas Grada 531
Glas Grada 530
Glas Grada 529
Glas Grada 528
Glas Grada 527
Glas Grada 526
Glas Grada 525
Glas Grada 524
Glas Grada 523
Glas Grada 522
Glas Grada 521
Glas Grada 520
Glas Grada 519
Glas Grada 518
Glas Grada 517
Glas Grada 516
Glas Grada 515
Glas Grada 514
Glas Grada broj 513
Glas Grada 512
Glas Grada 510/511
Glas Grada 509
Glas Grada 508
Glas Grada 507
Glas Grada 506
Glas Grada 505
Glas Grada 496
Glas Grada 497
Glas Grada 498
Glas Grada 499
Glas Grada 500
Glas Grada 502
Glas Grada 504
Glas Grada broj 503
Nazad Naprijed