MALI OGLASI
19.06.2020 | Mate Uzinić

MONS. MATE UZINIĆ BISKUPOVA KOLUMNA Strah je neprijatelj autentičnog kršćanskog života

Autor: Libero Portal
Foto: Dubrovačka biskupija
BISKUPOVA KOLUMNA Strah je neprijatelj autentičnog kršćanskog života
12. nedjelja kroz godinu (A) Ne bojte se!

Svi se bojimo. To je normalno. I poželjno. Strah ima pozitivnu funkciju u našem životu. Upozorava nas na opasnost. I pomaže nam ne činiti rizične i nepromišljene poteze koji mogu ugroziti naš život. Strah često znade izbjeći našoj kontroli. I umjesto da nam pomaže donijeti prave odluke, on nas blokira. A često i prisijava činiti ono što inače ne bismo željeli. Takav strah je neprijatelj svakog autentičnog života. To vrijedi i za autentični kršćanski život. Onaj tko ne uspijeva gospodariti svojim strahom ne može biti Isusov učenik, ne može biti kršćanin.

 

 

Različiti su strahovi koji nas u tome mogu spriječiti. Najčešće je to strah od Krista i njegovog zahtjevnog navještaja. On se u različitim životnim razdobljima i pojedinim životnim okolnostima pretvara u strah za položaj u društvu, drugi put u strah od toga da nećemo biti dovoljno poštovani, strah da će nam se narugati, da će nas ismijati, da nismo u modi… Može to biti i strah, osobito u mladenačkom razdoblju života, da ćemo izgubiti prijatelje, osobu do koje nam je stalo, biti lišeni nekog zadovoljstva. Kasnije je to često strah da ćemo, ako budemo autentično nasljedovali Krista, ostati bez nekog materijalnog dobra. Strah je to da će nam Krist nešto oduzeti, kako su to dobro primijetili i sv. Ivana Pavao II. i papa u miru Benedikt XVI. na počecima svoga pontifikata, a i papa Franjo često ponavlja u svojim porukama mladima. A Krist nam, imamo li pouzdanje u njega, sve daje na autentičan i potpun način.

 

 

Jer je strah opasan za naš autentični kršćanski život, Isus nam u današnjem evanđelju čak tri puta ponavlja: Ne bojte se! On često ponavlja taj poziv da se ne bojimo. Ta je poruka u današnjem evanđeoskom ulomku primarno upućena apostolima koji će biti progonjeni i prvim kršćanima koji su bili progonjeni. Za kršćane su progonstva od samog početka prirodno stanje. Usuđujem se reći da kršćani upravo u tom stanju, stanju progona, najbolje funkcioniraju, nekako su najautentičniji, najsličniji Kristu. I najbolji navjestitelji njegovog evanđelja. Velikani kršćanske otačke baštine, poput Tertulijana i Augustina, smatrali su da je krv mučenika zalog životnosti i plodnosti Crkve. Odatle proizlazi poznata Tertulijanova izreka: „sanguis martyrum — semen christianorum“, „krv mučenika – sjeme kršćana“. No da bi to i bilo tako važno je ne bojati se. I, kako to sugerira današnje evanđelje, pobijediti tri vrste straha.

 

 

Prvi strah je strah od neuspjeha, a povezan je sa zadaćom naviještanja evanđelja koju nam je Isus povjerio. Strah od neuspjeha je uvijek prisutan u našem kršćanskom životu, a osobito se javlja onda kad naše navještenje evanđelja naiđe na žestoku opoziciju i protivljenje, pa i nasilno odbijanje. Pitamo se ima li smisla, kad od toga i onako nema koristi. Isus nas poziva da se oslobodimo straha od neuspjeha. On zna da evanđelje, usprkos kušnjama i poteškoćama, ima snagu preobraziti svijet. Ali zna i da je za to potrebno strpljenje. On ga u ovom evanđeoskom ulomku naziva skrivenošću i tamom.

 

 

Ovo je paralelna slika onoj slici pšeničnog zrna koje je bačeno u zemlju. Potrebno je vrijeme da proklija i izraste da bi konačno moglo donijeti plod. To je ono vrijeme koje su Isusovi učenici trebali provesti s njim,  u tami, slušajući na uho, vrijeme njihovog osobnog sazrijevanja u slušanju evanđelja, kako bi evanđelje mogli govoriti svijetu, propovijedati ga na krovovima. Može se ta slika primijeniti i na nas i našu nutrinu u kojoj Božja riječ, prije nego li je ponudimo drugima, na svjetlu, treba proći tamu naše nutrine, sazreti u nama i našem srcu, proći kroz naše misli i osjećaje. Tek nakon toga što se u nama začne Božja riječ, ona se može utjeloviti i postati Božja riječ za druge. Kad se to dogodi, kad je riječ koja nam je darovana sazrela u nama, kad je progovorila ponajprije nama i našoj nutrini, onda nema razloga za strah od ljudi kojima je navješćujemo. Nitko ne može zaustaviti snagu riječi koja je potvrđena autentičnim kršćanskim životom.

 

 

Drugi je strah za fizički opstanak, a povezan je sa spremnošću potrošiti i izgubiti ovozemaljski život s vjerom u onaj vječni koji ne može biti izgubljen. Matej svoje evanđelje piše kršćanima koji su progonjeni. Mnogi su izgubili fizički život. Neki su blokirani strahom od smrti. Drugi se boje mučenja i strah ih je da neće izdržati mučeništvo. S ovim egzistencijalnim strahom povezan je i strah za materijalna dobra od kojih se živi. Upravo ovaj posljednji strah često je neprijatelj autentičnog kršćanskog života. Zbog straha za fizički opstanak kojega najčešće povezujemo s onim materijalnim, mnogi su napustili i napuštaju Isusa Krista i njegov sustav vrijednosti birajući neke druge putove i sustave, često na rubu ili izvan zakona. Prije ili kasnije se svi nađemo u opasnosti da u našem životu prevagne strah za naš fizički opstanak i da nam to sugerira neke druge izbore koji nisu kršćanski, a često ni ljudski. Zato nas Isus sve poziva da dobro promislimo.

 

 

Što je to što nam mogu učiniti neprijatelji evanđelja? Mogu nas uvrijediti, nepravedno optužiti, prognati, oduzeti nam materijalna dobra, zlostavljati nas, oduzeti nam život. I to je sve. Tu se, htjeli ili ne htjeli, moraju zaustaviti. Oni nam ne mogu oduzeti unutarnju slobodu. I ono autentično dostojanstvo sinova i kćeri Božjih. To nam može uništiti samo jedan, onaj koji ima vlast i našu dušu i naše tijelo pogubiti u paklu. Tko je taj? Najprije nam, vjerojatno, na pamet pada Bog. Čini nam se da jedino on ima tu moć. Ali nije tako. Bog se u Isusu Kristu odrekao te moći. Onaj jedini koji to može učiniti, koji nam može oduzeti život, smo mi sebi samima. I naš strah. I zato, ako se nečega trebam bojati u situaciji progonstva i životnih izazova s kojim se suočavam, to sam ja sam. I moj strah.

 

 

Treći razlog za strah je strah za druge, a povezan je s potrebom povjerenje u providnost koja je u temelju svakog hrabrog ispovijedanja Isusa Krista. U vremenu pandemije su mnogi govorili da se oni ne boje i druge optuživali za strah, površno shvaćajući opasnost kojoj neodgovornim ponašanjem nismo bili mi sami izloženi opasnosti, nego su opasnosti bili izloženi drugi pokraj nas. Strah za druge je najteži strah. U knjizi „Šutnja“, japanskog katoličkog pisca Shusaku Endoa koja govori o progonu kršćana u Japanu u XVII. stoljeću prema kojoj je snimljen i istoimeni film Martina Scorsesea, mladi isusovac o. Rodrigues, koji je glavni lik, doveden je, nakon što je i sam mučen, na mjesto gdje muče i ubijaju druge vjernike. Rečeno mu je da ih može spasiti od smrti ako zgazi svete slike. On koji je bio spreman osobno umrijeti kao mučenik, sada se nalazi u dvojbi ima li pravo zbog sebe produljivati mučenje drugih ljudi. Da bi ih spasio on je pogazio svete slike, smatrajući da je Isus onaj koji je izabrao biti pogažen, koji je patio s ljudima. I kršćani su oslobođeni. Teška je ovo tema. I vrlo složena da bi se na nju moglo dati jedan odgovor koji bi vrijedio za sve situacije. Ipak, u svim tim situacijama je važno ne misliti da mi možemo sve kontrolirati.

 

 

Mislim da je upravo to bila osnovna pogreška o. Rodriguesa. Umjesto pouzdanje u sebe same, koje će nas prije ili kasnije dovesti do nerješive situacije, važno je imati i nikad ne izgubiti pouzdanje u Božju providnost. To nam Isus poručuje slikom vrapčića za koje se Otac brine, a mi smo mu daleko važniji. Isus ne kaže da vrapci ne padaju na zemlju, odnosno da se onima koji su mu vjerni neće dogoditi pad. Ali kaže nešto drugo, nešto puno važnije. Kaže nam da se to neće dogoditi bez Oca nebeskoga, da je on s nama i u našem padu, osobito da je on tada s nama. Bilo koji od ova tri straha može u nama nagrditi Isusovu sliku. I učiniti da kao kršćani nismo prepoznatljivi. Biti ne prepoznatljivi kao kršćani znači ne priznavati Krista pred ljudima. Zato što nas ne prepoznaje kao one koji ga priznaju, Isus nas ne može priznati pred Ocem. Možda nas je strah od ovoga da nismo prepoznatljivi i da ne možemo biti prepoznati? Ali, strah nije rješenje. On je uzrok. Jer se bojimo mi se ne prepoznajemo i nismo prepoznatljivi. Rješenje je pouzdanje u Gospodina. On je, kaže Jeremija, s nama kao snažan junak. On je, uči nas sv. Pavao, na sve nas obilato razlio Božju milost u Isusu Kristu. Milost je uništila grijeh, a s njim i razlog za strah. I omogućila nam biti prepoznatljivi i biti prepoznati, priznavati i biti priznati.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji
Glas Grada - Tiskana izdanja
Glas Grada 807
Glas Grada 806
Glas Grada 805
Glas Grada 804
Glas Grada 803
Glas Grada 802
Glas Grada 801
GLAS GRADA 800
Glas Grada 799
Glas Grada 798
Glas Grada 797
Glas Grada 196
Glas Grada 795
Glas Grada 794
Glas Grada 793
Glas Grada 792
Glas Grada 791
Glas Grada 790
Glas Grada 789
Glas Grada 788
Glas Grada 787
Glas Grada 786
Glas Grada 785
Glas Grada 784
Glas Grada 783
Glas Grada 782
Glas Grada 781
Glas Grada 780
Glas Grada 779
Glas Grada 778
Glas Grada 777
Glas Grada 776
Glas Grada 775
Glas Grada 774
GLAS GRADA 773
Glas Grada 772
Glas Grada 771
Glas Grada 770
Glas Grada 769
Glas Grada 768
Glas Grada 767
Glas Grada 766
Glas Grada 765
Glas Grada 764
Glas Grada 763
GLAS GRADA 762
Glas Grada 761
Glas Grada 760
Glas Grada 759
Glas Grada 758
Glas Grada 757
Glas Grada 756
Glas Grada 755
Glas Grada 754
Glas Grada 753
Glas Grada 752
Glas Grada 751
GLAS GRADA 750
Glas Grada 749
Glas Grada 748
GLAS GRADA 747
GLAS GRADA 746
GLAS GRADA 745
GLAS GRADA 743/744
GLAS GRADA 742
Glas Grada 741
Glas Grada 740
Glas Grada 739
Glas Grada 738
Glas Grada 737
Glas Grada 736
Glas Grada 735
Glas Grada 734
Glas Grada 733
Glas Grada 732
Glas Grada 731
Glas Grada 730
Glas Grada 729
Glas Grada 728
Glas Grada 727
Glas Grada 726
Glas Grada 725
Glas Grada 724
Glas Grada 723
Glas Grada 722
Glas Grada 721
Glas Grada 720
Glas Grada 718/719
Glas Grada 717
Glas Grada 716
Glas Grada 715
Glas Grada 714
Glas Grada 713
Glas Grada 712
Glas Grada 711
Glas Grada 710
Glas Grada 709
Glas Grada 708
Glas Grada 707
Glas Grada 706
Glas Grada 705
Glas Grada 704
Glas Grada 703
Glas Grada 702
Glas Grada 701
Glas Grada 700
Glas Grada 699
Glas Grada 698
Glas Grada 697
Glas Grada 696
Glas Grada 695
Glas Grada 694
Glas Grada 693
Glas Grada 692
Glas Grada 691
Glas Grada 690
Glas Grada 689
Glas Grada 688
Glas Grada 687
Glas Grada 686
Glas Grada 685
Glas Grada 684
Glas Grada 683
Glas Grada 682
Glas Grada 681
Glas Grada 680
Glas Grada 679
Glas Grada 678
Glas Grada 677.
Glas Grada 676
Glas Grada 675
Glas Grada 674
Glas Grada 673
Glas Grada 672
Glas Grada 671
Glas Grada 670
Glas Grada 669
Glas Grada 668
Glas Grada 666/7
Glas Grada 665
Glas Grada 664
Glas Grada 663
Glas Grada 662
Glas Grada 661
Glas Grada 660
Glas Grada 659
Glas Grada 657
Glas Grada 656
Glas Grada 655
Glas Grada 654
Glas Grada 653
Glas Grada 652
Glas Grada 651
Glas Grada 650
Glas Grada 649
Glas Grada 648
Glas Grada 647
Glas Grada 646
Glas Grada 645
Glas Grada 644
Glas Grada 643
Glas Grada 642
Glas Grada 641
Glas Grada 640
Glas Grada 639
Glas Grada 638
Glas Grada 637
Glas Grada 636
Glas Grada 635
Glas Grada 634
Glas Grada 633
Glas Grada 632
Glas Grada 631
Glas Grada 630
Glas Grada 629
Glas Grada 628
Glas Grada 627
Glas Grada 626
Glas Grada 625
Glas Grada 624
Glas Grada 623
Glas Grada 622
Glas Grada 621
Glas Grada 620
Glas Grada 619
Glas Grada 618
Glas Grada 617
Glas Grada 616
Glas Grada 614 / 615
Glas Grada 613
Glas Grada 612
Glas Grada 611
Glas Grada 610
Glas Grada 609
Glas Grada 608
Glas Grada 607
Glas Grada 606
Glas Grada 605
Glas Grada 604
Glas Grada 603
Glas Grada 602
Glas Grada 601
Glas Grada 600
Glas Grada 599
Glas Grada 598
Glas Grada 597
Glas Grada 596
Glas Grada 595
Glas Grada 594
Glas Grada 593
Glas Grada 592
Glas Grada 591
Glas Grada 590
Glas Grada 589
Glas Grada 588
Glas Grada 587
Glas Grada 586
Glas Grada 585
Glas Grada 584
Glas Grada 583
Glas Grada 582
Glas Grada 581
Glas Grada 580
Glas Grada 579
Glas Grada 578
Glas Grada 577
Glas Grada 576
Glas Grada broj 575
Glas Grada 574
Glas Grada 573
Glas Grada 572
Glas Grada 571
Glas Grada 570
Glas Grada 569
Glas Grada 568
Glas Grada 567
Glas Grada 566
Glas Grada 565
Glas Grada 564
Glas Grada 562-563
Glas Grada 561
Glas Grada 560
Glas Grada 559
Glas Grada 558
Glas Grada 557
Glas Grada 556
Glas Grada 555
Glas Grada 554
Glas Grada 553
Glas Grada novi broj
Glas Grada 551
Glas Grada 550
Glas Grada 549
Glas Grada 548
Glas Grada 547
Glas Grada 546
Glas grada 545
Glas Grada 544
Glas Grada 543
Glas Grada 542
Glas Grada 541
Glas Grada 540
Glas Grada 539
Glas Grada 538
Glas Grada 537
Glas Grada 535 / 536
Glas Grada 534
Glas Grada 533
Glas Grada 532
Glas Grada 531
Glas Grada 530
Glas Grada 529
Glas Grada 528
Glas Grada 527
Glas Grada 526
Glas Grada 525
Glas Grada 524
Glas Grada 523
Glas Grada 522
Glas Grada 521
Glas Grada 520
Glas Grada 519
Glas Grada 518
Glas Grada 517
Glas Grada 516
Glas Grada 515
Glas Grada 514
Glas Grada broj 513
Glas Grada 512
Glas Grada 510/511
Glas Grada 509
Glas Grada 508
Glas Grada 507
Glas Grada 506
Glas Grada 505
Glas Grada 496
Glas Grada 497
Glas Grada 498
Glas Grada 499
Glas Grada 500
Glas Grada 502
Glas Grada 504
Glas Grada broj 503
Nazad Naprijed