MALI OGLASI
18.09.2020 | Mate Uzinić

PRVI I POSLJEDNJI Važno je da se svi susretnu s Isusom

Autor: Libero Portal
Foto: Dubrovačka biskupija
Važno je da se svi susretnu s Isusom
25. nedjelja kroz godinu

Isus je u Matejevom evanđelju napustio Galileju i započeouspinjanja prema Jeruzalemu u kojemu će, kako je to najavio svojim učenicima, podnijeti muku, smrt i treći dan uskrsnuti. Ovo završno vrijeme svog javnog djelovanja koristi za dodatno poučavanje učenika o Božjem kraljevstvu i za raspravu s vjerskim i političkim vođama svoga vremena. U današnjem evanđeoskom ta je pouka i rasprava uklopljena u parabolu o radnicima posljednjeg sata kojom Isus objašnjava poruku o nagradi koju će dobiti njegovi učenici i poruku da će „mnogi prvi bit … posljednji, i posljednji prvi.“

 

I u ovoj paraboli Isus koristi elemente iz svakodnevnog života, kojima dodaje i neke neobične elemente koji se ne događaju u stvarnosti. I upravo ti neobični elementi su ono što on želi naglasiti, pokazati posebnost Božjeg kraljevstva i njegovu logiku u odnosu na ona ovozemaljska kraljevstva i onu logiku koja u njima vlada. Ovim posebnostima koje se inače ne događaju u svakodnevnom životu, a one su da domaćin traži radnike tijekom cijeloga dana, da plaću daje počinjući od posljednjih i da svima daje jednaku plaću, Isus se želi obračunati s krivim mišljenjima religiozne elite svoga vremena, koje su dijelili i njegovi učenici. Prije svega to je mišljenje da je to što jesmo u odnosu na druge posljedica naših osobnih zasluga. Ovo je religiju pretvorilo u teret kojega mnogi nisu mogli nositi. Posljedica toga je i mišljenje da ne bi bilo pošteno da ista plaća bude onima koji su se cijeli život trudili živjeti u skladu s Božjim zapovijedima i onima koji su se u taj proces uključili kasnije, možda i u posljednjem trenutku života. 

 

U ovoj paraboli osobito u oči upadaju elementi koji se tiču domaćina i njegovog ponašanja. U tom domaćinu možemo prepoznati Boga, a u onom što on čini neobičnu logiku nebeskog kraljevstva koju je Isus došao objaviti i ostvariti, a koju nam ovom parabolom želi približiti. U domaćinu bismo mogli prepoznati i Isusa, u kojemu nam je Bog izišao i izlazi ususret da bi nas unajmio kao radnike u svom vinogradu. On je istovremeno i vinograd u koji nas Bog poziva i u čije nas poslanja na različite načine uključuje. Vinograd je i Crkva kojoj je Krist Glava i koja, po Duhu Svetome koji je na nju izliven, ima zadaću nastaviti i dovršiti njegovo poslanje spasenja. U smislu Isusove pouke učenicima i rasprave s neistomišljenicima, u radnicima prvoga sata je moguće prepoznati Isusove sunarodnjake, a u onih posljednjeg sata druge narode. U radnicima prvoga sata su se u Isusovo vrijeme mogli prepoznati također pismoznanci i farizeji u odnosu na Isusove učenike, ali i druge skupine vjernika, osobito carinika i druge grešnike s kojima se Isusu družio. U prvoj Crkvi se poruka odnosi na kršćane iz židovstva u odnosu na kršćane iz poganstva. Danas je u radnicima prvoga sata moguće primijetiti one koji već jesu radnici u Gospodnjem vinogradu, u odnosu na one koji su to još nisu. Među onima koji to već jesu smo mi koji pripadamo Crkvi i živimo njezino poslanje. Neki od nas su unajmljeni već prvog sata jer smo kršćani postali još kao djeca. Neki su došli kasnije. Neki se još uvijek nisu susreli s domaćinom i čekaju negdje na marginama Crkve. Neki su se i susreli, ali su u međuvremenu odlutali. Puno je tu mogućnosti. Vjerujemo i nadamo se, a za to i molimo, da se svima njima dogodi susret s gospodarom vinograda i da i oni postanu dionici njegovog poslanja. 

 

Poruka parabole je utješna jer nam kaže da će se i svi drugiprije ili kasnije naći u potrazi za poslom i susresti s domaćinom vinograda koji ne odustaje u svojoj želji da i njih pronađe i da ih pošalje u svoj vinograd kako bi im dao ono „što bude pravo“. Bog uvijek i svugdje traži radnike i nikad se u tom ne umara. Ipak, svi se ne bi složili s ovom utješnom porukom. To se u prispodobi odnosi osobito na one koji se mogu prepoznati u radnicima prvoga sata. Među njima smo, možda, i mi. Zašto nam se to događa? Više je razloga. Pokušat ću izdvojiti neke. 

 

Prvi je to što nerijetko mislimo da je uključenost u rad Božjeg vinograda i njegovo poslanje teret i zaboravljamo da je to privilegij. Nedavno smo slavili sv. Augustina koji, gledajući na to iz perspektive radnika posljednjeg sata, sa žalošću kaže:„Kasno sam te uzljubio, ljepoto tako stara i tako nova, kasno sam te uzljubio!“ Gledamo li iz te perspektive, biti među prvima znači biti uključeni u ono što je dobro, vrijedno. To je privilegij, nije teret. Taj privilegij su imali Isusovi sunarodnjaci. Danas ga imamo mi, članovi Crkve. Osobito ga imamo mi što smo kao djeca postali kršćani. Drugi razlog je tošto zaboravljamo da biti prvi nije plod naših zasluga negoBožje milosti i milosrđa. Mogli smo se roditi i u nekoj sredini koja nije kršćanska. I u obitelji koja ne drži do vjere. I naš put do Krista i Crkve je mogao biti daleko zahtjevniji. Velika je to milost biti među prvima. Zato posljednji i mogu biti prvi i prvi posljednji. I to je milost. I zato je, zapravo, i nevažno tko je prvi, a tko posljednji. Treći razlog je to što zaboravljamo daonima koji su uključeni u rad Božjeg vinograda nije moguće dobiti različitu plaću, odnosno da plaća za sve nužno mora biti ista jer plaća je Bog i vječno zajedništvo s njim. I četvrti razlog je da zanemarujemo to da onaj tko je uključen u Božji vinograd mora dijeliti osjećaje koje dijeli domaćin vinograda. Ti osjećaji su oni osjećaji na koje misli Izaija opisujući Boga koji je velikodušan u praštanju i čije su misli i puti daleko iznad naših misli i putova. Dijeliti Božje misli i Božje puteznači odustati od svojih misli i putova i usvojiti Božje osjećaje, njegovu velikodušnost. Samo onaj tko tako učinidoista postaje radnik u Božjem vinogradu. Sve ostalo je zavaravanje samih sebi i drugih. A takav, zapravo, nema više svoj interes. Takav s Kristom dijeli njegov interes. O tom interesu govori i sv. Pavao u Poslanici Filipljanima kad kaže da mu je „živjeti Krist“. A ako nam je „živjeti Krist“ sve drugo nam postaje relativno. Važan je samo Isus Krist i njegov interes. A njegov interes je naše spasenje i spasenje svakog čovjeka. 

 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji
Glas Grada - Tiskana izdanja
Glas Grada 808
Glas Grada 807
Glas Grada 806
Glas Grada 805
Glas Grada 804
Glas Grada 803
Glas Grada 802
Glas Grada 801
GLAS GRADA 800
Glas Grada 799
Glas Grada 798
Glas Grada 797
Glas Grada 196
Glas Grada 795
Glas Grada 794
Glas Grada 793
Glas Grada 792
Glas Grada 791
Glas Grada 790
Glas Grada 789
Glas Grada 788
Glas Grada 787
Glas Grada 786
Glas Grada 785
Glas Grada 784
Glas Grada 783
Glas Grada 782
Glas Grada 781
Glas Grada 780
Glas Grada 779
Glas Grada 778
Glas Grada 777
Glas Grada 776
Glas Grada 775
Glas Grada 774
GLAS GRADA 773
Glas Grada 772
Glas Grada 771
Glas Grada 770
Glas Grada 769
Glas Grada 768
Glas Grada 767
Glas Grada 766
Glas Grada 765
Glas Grada 764
Glas Grada 763
GLAS GRADA 762
Glas Grada 761
Glas Grada 760
Glas Grada 759
Glas Grada 758
Glas Grada 757
Glas Grada 756
Glas Grada 755
Glas Grada 754
Glas Grada 753
Glas Grada 752
Glas Grada 751
GLAS GRADA 750
Glas Grada 749
Glas Grada 748
GLAS GRADA 747
GLAS GRADA 746
GLAS GRADA 745
GLAS GRADA 743/744
GLAS GRADA 742
Glas Grada 741
Glas Grada 740
Glas Grada 739
Glas Grada 738
Glas Grada 737
Glas Grada 736
Glas Grada 735
Glas Grada 734
Glas Grada 733
Glas Grada 732
Glas Grada 731
Glas Grada 730
Glas Grada 729
Glas Grada 728
Glas Grada 727
Glas Grada 726
Glas Grada 725
Glas Grada 724
Glas Grada 723
Glas Grada 722
Glas Grada 721
Glas Grada 720
Glas Grada 718/719
Glas Grada 717
Glas Grada 716
Glas Grada 715
Glas Grada 714
Glas Grada 713
Glas Grada 712
Glas Grada 711
Glas Grada 710
Glas Grada 709
Glas Grada 708
Glas Grada 707
Glas Grada 706
Glas Grada 705
Glas Grada 704
Glas Grada 703
Glas Grada 702
Glas Grada 701
Glas Grada 700
Glas Grada 699
Glas Grada 698
Glas Grada 697
Glas Grada 696
Glas Grada 695
Glas Grada 694
Glas Grada 693
Glas Grada 692
Glas Grada 691
Glas Grada 690
Glas Grada 689
Glas Grada 688
Glas Grada 687
Glas Grada 686
Glas Grada 685
Glas Grada 684
Glas Grada 683
Glas Grada 682
Glas Grada 681
Glas Grada 680
Glas Grada 679
Glas Grada 678
Glas Grada 677.
Glas Grada 676
Glas Grada 675
Glas Grada 674
Glas Grada 673
Glas Grada 672
Glas Grada 671
Glas Grada 670
Glas Grada 669
Glas Grada 668
Glas Grada 666/7
Glas Grada 665
Glas Grada 664
Glas Grada 663
Glas Grada 662
Glas Grada 661
Glas Grada 660
Glas Grada 659
Glas Grada 657
Glas Grada 656
Glas Grada 655
Glas Grada 654
Glas Grada 653
Glas Grada 652
Glas Grada 651
Glas Grada 650
Glas Grada 649
Glas Grada 648
Glas Grada 647
Glas Grada 646
Glas Grada 645
Glas Grada 644
Glas Grada 643
Glas Grada 642
Glas Grada 641
Glas Grada 640
Glas Grada 639
Glas Grada 638
Glas Grada 637
Glas Grada 636
Glas Grada 635
Glas Grada 634
Glas Grada 633
Glas Grada 632
Glas Grada 631
Glas Grada 630
Glas Grada 629
Glas Grada 628
Glas Grada 627
Glas Grada 626
Glas Grada 625
Glas Grada 624
Glas Grada 623
Glas Grada 622
Glas Grada 621
Glas Grada 620
Glas Grada 619
Glas Grada 618
Glas Grada 617
Glas Grada 616
Glas Grada 614 / 615
Glas Grada 613
Glas Grada 612
Glas Grada 611
Glas Grada 610
Glas Grada 609
Glas Grada 608
Glas Grada 607
Glas Grada 606
Glas Grada 605
Glas Grada 604
Glas Grada 603
Glas Grada 602
Glas Grada 601
Glas Grada 600
Glas Grada 599
Glas Grada 598
Glas Grada 597
Glas Grada 596
Glas Grada 595
Glas Grada 594
Glas Grada 593
Glas Grada 592
Glas Grada 591
Glas Grada 590
Glas Grada 589
Glas Grada 588
Glas Grada 587
Glas Grada 586
Glas Grada 585
Glas Grada 584
Glas Grada 583
Glas Grada 582
Glas Grada 581
Glas Grada 580
Glas Grada 579
Glas Grada 578
Glas Grada 577
Glas Grada 576
Glas Grada broj 575
Glas Grada 574
Glas Grada 573
Glas Grada 572
Glas Grada 571
Glas Grada 570
Glas Grada 569
Glas Grada 568
Glas Grada 567
Glas Grada 566
Glas Grada 565
Glas Grada 564
Glas Grada 562-563
Glas Grada 561
Glas Grada 560
Glas Grada 559
Glas Grada 558
Glas Grada 557
Glas Grada 556
Glas Grada 555
Glas Grada 554
Glas Grada 553
Glas Grada novi broj
Glas Grada 551
Glas Grada 550
Glas Grada 549
Glas Grada 548
Glas Grada 547
Glas Grada 546
Glas grada 545
Glas Grada 544
Glas Grada 543
Glas Grada 542
Glas Grada 541
Glas Grada 540
Glas Grada 539
Glas Grada 538
Glas Grada 537
Glas Grada 535 / 536
Glas Grada 534
Glas Grada 533
Glas Grada 532
Glas Grada 531
Glas Grada 530
Glas Grada 529
Glas Grada 528
Glas Grada 527
Glas Grada 526
Glas Grada 525
Glas Grada 524
Glas Grada 523
Glas Grada 522
Glas Grada 521
Glas Grada 520
Glas Grada 519
Glas Grada 518
Glas Grada 517
Glas Grada 516
Glas Grada 515
Glas Grada 514
Glas Grada broj 513
Glas Grada 512
Glas Grada 510/511
Glas Grada 509
Glas Grada 508
Glas Grada 507
Glas Grada 506
Glas Grada 505
Glas Grada 496
Glas Grada 497
Glas Grada 498
Glas Grada 499
Glas Grada 500
Glas Grada 502
Glas Grada 504
Glas Grada broj 503
Nazad Naprijed