MALI OGLASI
07.08.2020 | Mate Uzinić

PROTIVNI VJETROVI I VALOVI Ne obeshrabriti se, ljubav neka raste

Autor: Libero Portal
Foto: Dubrovačka biskupija
Ne obeshrabriti se, ljubav neka raste
19. nedjelja kroz godinu

Isus se bojao trijumfalističke slike Boga i svojeg mesijanskog poslanja. Zato je svoje učenike na to upozoravao, a ponekad ih prisiljavao da napuste trijumfalističko ozračje i otiđu drugdje, ondje gdje će moći dobiti realniju sliku Boga, a s njom i realniju sliku svoga apostolskog poslanja. On sam bi se, jer to je i za njega bila kušnja, nakon takvih situacija povlačio u osamu i molitvu. Osama i molitva mogu i nama pomoći otkriti Boga onakvog kakav on doista jest, a ne onakvog kakvog sebi znademo zamisliti zaneseni ovozemaljskim kriterijima. I mogu nam pomoći razumjeti svoje životno poslanje, bez obzira o čemu se konkretno radi, kao poslanje služenja u ljubavi.

 

Silan vihor, potres i oganj, kao znakovi neshvatljive moći koju nije moguće kontrolirati, bili su i u Starom zavjetu tajanstveni znakovi božanske prisutnosti. Bog Izraelaca bio je moćni Bog, Bog snažniji i jači od egipatskih božanstava i božanstava naroda zemlje u koju ih je Bog uveo, a koju su oni osvojili ne svojom snagom nego vođeni Božjom “snažnom mišicom”. Dosta se sjetiti susreta Izraelaca s Bogom na Sinaju ili Horebu, brdu na kojem su primili Zakon. Upravo na to brdo nas je, s Ilijom, odvela i današnja liturgija. Ilija se prije ovog događaja na jednom drugom brdu, brdu Karmelu, borio za snažnoga i moćnoga Boga kojega su Izraelci napustili da bi služili bogovima koji su nemoćni, a pri tom i krvoločni jer traže ljudske žrtve. Polazeći od te slike moćnoga Boga, Ilija je u njegovo ime prizvao oganj na pripravljenu žrtvu da bi Izraelcima koji su ga napustili, dokazao da je on pravi Bog. Vođen tom istom slikom pobio je sve Baalove svećenike. I usprkos svemu, narod ga, njemu se tako činilo, nije slijedio. Uz to kraljica Izabela, koja je uvela to pogansko božanstvo u Izrael, imala je i dalje moć da naudi njegovom životu. Zato se razočaran dao u bijeg. Sada na Horebu, na koji je došao snagom Božje milosti, ostaje iznenađen činjenicom da je Bog potpuno drugačiji nego je on mislio. Bog mu se ne očituje u snazi vjetra, potresa i vatre, nego u, kako kaže naš prijevod, “šapatu blagog i laganog lahora”. Bog se, zapravo, Iliji objavljuje u tišini. Do tada je za njega to bio Bog koji je veći, jači, snažniji od poganskih božanstava. I zato pravi Bog. Sada shvaća da je to sasvim drugačiji Bog. Umjesto jakog i snažnog, osvetničkoga Boga, koji je svoj narod, kako mu se Ilija u svojoj zanesenosti svojim proročkim poslanjem prijetio, kaznio sušom, a onda i nadahnuo pokolj poganskih svećenika, Ilija se na Horebu susreće s blagim i tihim Bogom. I shvaća da ono što je on mislio da je bio Bog, nije bio Bog nego njegova, Ilijina, kriva slika Boga. I to mijenja njegovu sliku Boga koji više nije Bog snage i moći, osvetnički Bog, nego je Bog koji ljudima uvijek daje novu šansu. To mijenja i Iliju i njegov pogled na vlastito poslanje koje nije više beznadno jer, iako se ponekad čini da je sve gotovo, za one koji imaju povjerenja u Boga nikad nije gotovo. Kad ustrajavamo s nadom u dobro, uvijek ćemo moći primijetiti da u tome nismo sami, da postoje i drugi koji to isto čine. I da postoje i oni koji će nastaviti ondje gdje mi moramo stati.

 

Sličan proces onom kroz koji je prošao Ilija morali su proći i Isusovi učenici. Oni su, nakon što ih je Isus prisilio da uđu na lađu i prebace se prijeko, plovili nemirnim morem. Iako se i u ovom ulomku Isus objavljuje kao onaj koji ima moć nad silama prirode, istinski susret ni s njim ne događa se u vjetru i oluju nego, kao i u Ilijinom slučaju, u tišini koja ih slijedi. Lako nam je u toj lađi prepoznati ne samo zajednicu učenika Isusovog vremena, nego i Crkvu svih vremena koja je uvijek i ponovo prepuštena valovima i šibana protivnim vjetrom. To je prošlost i sadašnjost, to je i budućnost Crkve. I uvijek se u takvim situacijama Isus čini kao utvara. Ali on to nije. On je  osobito u tim situacijama naš uskrsnuli Gospodin, onaj koji nam svojom pojavom pobjednika nad smrću i zlom, koje simbolizira njegov hod po vodi, pokazuje izlaz, otvara nas nadi. Naime, iako se ovaj događaj dogodio prije Uskrsa, Isus je za evanđelista i one kojima on piše evanđelje, a to smo i mi, uskrsli Gospodin koji učenicima onog trenutka, ali i kroz cijelu kršćansku povijest, povijest Crkve na lađi koju šibaju vjetrovi i valovi, ponavlja utješnu poruku: „Hrabro samo! Ja sam! Ne bojte se!“ Nekad su ti vjetrovi i valovi s kojima se suočavamo i koji nas pogađaju izvan Crkve i predstavljaju progone, kao u vrijeme pisanja evanđelja. Nekad su u njoj samoj. Nerijetko se i jedni i drugi događaju i zbog one trijumfalističke slike Crkve koja izaziva neprijateljstvo ili sebi uzima kompetencije na koje nema pravo. Teško je to ponekad razlučiti.

 

Uvijek su za Crkvu teži i opasniji oni unutarnji vjetrovi i valovi od onih izvana. Ali, usuđujem se reci, da su i jedni i drugi ne samo normalni, nego i poželjni. Kad ih ne bi bilo, Crkva se, a s njom i mi kršćani, osobito mi koji u Crkvi imamo posebna poslanja, ne bi mogla oprijeti trijumfalističkoj slici Boga. I ne bismo mogli biti Crkva koja zna da se ne može zadovoljiti trenutnim postignućima, pa bila ona silna i snažna kao što je bilo i Isusovo hranjenje mnoštva u pustinji, i da uvijek i ponovo mora raditi na svojoj obnovi i obraćenju, trudeći se razumijevati svoje poslanje u svijetu i vremenu ne kao moć nad drugima, nego kao priliku služenja drugima.

 

Protivni vjetrovi i valovi, odnosno krize, problemi, poteškoće, patnja kao takva, pa i sumnje u vjeri - postoji li uopće među nama netko kome se to nije dogodilo? - su nužni da bismo nastavili naše slijeđenje Isusa. “Rast u ljubavi je uvijek povezan s rastom u patnji”, kaže p. Fernando Armellini, bibličar čijim se komentarima dosta služim u pripravi svojih propovijedi. I dodaje: “Onaj tko ljubi želi sve najbolje onom koga ljubi. I iz ljubavi je spreman na svaku žrtvu.” Primjer takve ljubavi dao nam je Isus. Takvu nam ljubav u današnjem ulomku iz Poslanice Rimljanima svjedoči i sv. Pavao. On toliko ljubi svoj narod da istinski pati jer njegov narod nije prepoznao i prihvatio Isusa kao Krista. I u ljubavi je za svoj narod spreman žrtvovati sve, čak i oni najvrednije, svoje osobno zajedništvo i vječnost s Kristom. Kako je sv. Pavao dosegnuo ove visine? Nije se to dogodilo jer mu je sve dobro išlo, jer nije imao protivnih vjetrova ili valova, nego baš obrnuto. To se dogodilo zahvaljujući odbijanju njegovog naroda i neuspjehu propovijedanja, koje je u njegovom slučaju slijedio i veliki napor i patnja kojoj je bio izložen. Evo zašto se ne trebamo bojati protivnih vjetrova, kriza, patnje. Izlaz je u ljubavi koja kroz sve to raste. I na tome se, povezana s vjerom koja je sposobna i po moru hodati, ne zaustavlja, nego nalazi prostor i za nadu. Pavao tu nadu vidi u neopozivosti Božjih obećanja. I činjenici da je i Bog onaj koji zbog ljubavi pati. I da će se, jer ljubav uvijek pronalazi izlaz, povijest patnje iz ljubavi pretvoriti u povijest spasenja. Neka neopozivosti Božjih obećanja u koja smo i mi uključeni podržava i našu nadu, kako bismo se i mi mogli iz svih kriza kroz koje prolazimo izdići jači i nastaviti ploviti na lađi Crkve, pa i kad je gonjena vjetrom i protivnim valovima, i sa svima onima koji su u njoj s vjerom ispovijedati Isusa govoreći mu: „Uistinu, ti si Sin Božji!“

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji
Glas Grada - Tiskana izdanja
Glas Grada 808
Glas Grada 807
Glas Grada 806
Glas Grada 805
Glas Grada 804
Glas Grada 803
Glas Grada 802
Glas Grada 801
GLAS GRADA 800
Glas Grada 799
Glas Grada 798
Glas Grada 797
Glas Grada 196
Glas Grada 795
Glas Grada 794
Glas Grada 793
Glas Grada 792
Glas Grada 791
Glas Grada 790
Glas Grada 789
Glas Grada 788
Glas Grada 787
Glas Grada 786
Glas Grada 785
Glas Grada 784
Glas Grada 783
Glas Grada 782
Glas Grada 781
Glas Grada 780
Glas Grada 779
Glas Grada 778
Glas Grada 777
Glas Grada 776
Glas Grada 775
Glas Grada 774
GLAS GRADA 773
Glas Grada 772
Glas Grada 771
Glas Grada 770
Glas Grada 769
Glas Grada 768
Glas Grada 767
Glas Grada 766
Glas Grada 765
Glas Grada 764
Glas Grada 763
GLAS GRADA 762
Glas Grada 761
Glas Grada 760
Glas Grada 759
Glas Grada 758
Glas Grada 757
Glas Grada 756
Glas Grada 755
Glas Grada 754
Glas Grada 753
Glas Grada 752
Glas Grada 751
GLAS GRADA 750
Glas Grada 749
Glas Grada 748
GLAS GRADA 747
GLAS GRADA 746
GLAS GRADA 745
GLAS GRADA 743/744
GLAS GRADA 742
Glas Grada 741
Glas Grada 740
Glas Grada 739
Glas Grada 738
Glas Grada 737
Glas Grada 736
Glas Grada 735
Glas Grada 734
Glas Grada 733
Glas Grada 732
Glas Grada 731
Glas Grada 730
Glas Grada 729
Glas Grada 728
Glas Grada 727
Glas Grada 726
Glas Grada 725
Glas Grada 724
Glas Grada 723
Glas Grada 722
Glas Grada 721
Glas Grada 720
Glas Grada 718/719
Glas Grada 717
Glas Grada 716
Glas Grada 715
Glas Grada 714
Glas Grada 713
Glas Grada 712
Glas Grada 711
Glas Grada 710
Glas Grada 709
Glas Grada 708
Glas Grada 707
Glas Grada 706
Glas Grada 705
Glas Grada 704
Glas Grada 703
Glas Grada 702
Glas Grada 701
Glas Grada 700
Glas Grada 699
Glas Grada 698
Glas Grada 697
Glas Grada 696
Glas Grada 695
Glas Grada 694
Glas Grada 693
Glas Grada 692
Glas Grada 691
Glas Grada 690
Glas Grada 689
Glas Grada 688
Glas Grada 687
Glas Grada 686
Glas Grada 685
Glas Grada 684
Glas Grada 683
Glas Grada 682
Glas Grada 681
Glas Grada 680
Glas Grada 679
Glas Grada 678
Glas Grada 677.
Glas Grada 676
Glas Grada 675
Glas Grada 674
Glas Grada 673
Glas Grada 672
Glas Grada 671
Glas Grada 670
Glas Grada 669
Glas Grada 668
Glas Grada 666/7
Glas Grada 665
Glas Grada 664
Glas Grada 663
Glas Grada 662
Glas Grada 661
Glas Grada 660
Glas Grada 659
Glas Grada 657
Glas Grada 656
Glas Grada 655
Glas Grada 654
Glas Grada 653
Glas Grada 652
Glas Grada 651
Glas Grada 650
Glas Grada 649
Glas Grada 648
Glas Grada 647
Glas Grada 646
Glas Grada 645
Glas Grada 644
Glas Grada 643
Glas Grada 642
Glas Grada 641
Glas Grada 640
Glas Grada 639
Glas Grada 638
Glas Grada 637
Glas Grada 636
Glas Grada 635
Glas Grada 634
Glas Grada 633
Glas Grada 632
Glas Grada 631
Glas Grada 630
Glas Grada 629
Glas Grada 628
Glas Grada 627
Glas Grada 626
Glas Grada 625
Glas Grada 624
Glas Grada 623
Glas Grada 622
Glas Grada 621
Glas Grada 620
Glas Grada 619
Glas Grada 618
Glas Grada 617
Glas Grada 616
Glas Grada 614 / 615
Glas Grada 613
Glas Grada 612
Glas Grada 611
Glas Grada 610
Glas Grada 609
Glas Grada 608
Glas Grada 607
Glas Grada 606
Glas Grada 605
Glas Grada 604
Glas Grada 603
Glas Grada 602
Glas Grada 601
Glas Grada 600
Glas Grada 599
Glas Grada 598
Glas Grada 597
Glas Grada 596
Glas Grada 595
Glas Grada 594
Glas Grada 593
Glas Grada 592
Glas Grada 591
Glas Grada 590
Glas Grada 589
Glas Grada 588
Glas Grada 587
Glas Grada 586
Glas Grada 585
Glas Grada 584
Glas Grada 583
Glas Grada 582
Glas Grada 581
Glas Grada 580
Glas Grada 579
Glas Grada 578
Glas Grada 577
Glas Grada 576
Glas Grada broj 575
Glas Grada 574
Glas Grada 573
Glas Grada 572
Glas Grada 571
Glas Grada 570
Glas Grada 569
Glas Grada 568
Glas Grada 567
Glas Grada 566
Glas Grada 565
Glas Grada 564
Glas Grada 562-563
Glas Grada 561
Glas Grada 560
Glas Grada 559
Glas Grada 558
Glas Grada 557
Glas Grada 556
Glas Grada 555
Glas Grada 554
Glas Grada 553
Glas Grada novi broj
Glas Grada 551
Glas Grada 550
Glas Grada 549
Glas Grada 548
Glas Grada 547
Glas Grada 546
Glas grada 545
Glas Grada 544
Glas Grada 543
Glas Grada 542
Glas Grada 541
Glas Grada 540
Glas Grada 539
Glas Grada 538
Glas Grada 537
Glas Grada 535 / 536
Glas Grada 534
Glas Grada 533
Glas Grada 532
Glas Grada 531
Glas Grada 530
Glas Grada 529
Glas Grada 528
Glas Grada 527
Glas Grada 526
Glas Grada 525
Glas Grada 524
Glas Grada 523
Glas Grada 522
Glas Grada 521
Glas Grada 520
Glas Grada 519
Glas Grada 518
Glas Grada 517
Glas Grada 516
Glas Grada 515
Glas Grada 514
Glas Grada broj 513
Glas Grada 512
Glas Grada 510/511
Glas Grada 509
Glas Grada 508
Glas Grada 507
Glas Grada 506
Glas Grada 505
Glas Grada 496
Glas Grada 497
Glas Grada 498
Glas Grada 499
Glas Grada 500
Glas Grada 502
Glas Grada 504
Glas Grada broj 503
Nazad Naprijed