MALI OGLASI
14.08.2020 | Mate Uzinić

IZOLIRANOST ILI ASIMILACIJA Izabranost – Božji narod za sve narode

Autor: Libero Portal
Foto: Željko Tutnjević/Libero portal
Izabranost – Božji narod za sve narode
20. nedjelja kroz godinu

Bog je u povijesti spasenja izabrao Abrahama i njegovo potomstvo učinio ga posebnim narodom s posebnim poslanjem. Izraelci su bili svjesni te svoje posebnosti, ali i opasnosti asimilacije koja im je prijetila u moru drugih naroda i religija. Posljedica je bila to izoliranosti koja nikad nije dobro rješenje, a dugoročno i nije moguća. Izraelci su toga da izoliranost nije rješenje, a i da nije moguća, osobito postali svjesni u vrijeme babilonskog sužanjstva. Ono ih je izmiješalo sa svim drugim narodima i religijama. Zahvaljujući svijesti o svojoj posebnosti uspjeli su se oduprijeti asimilaciji, a zahvaljujući svojoj izloženosti i susretu s drugima u njima se razvila i svijest o vlastitoj izabranosti. Ona im je pomogla da u drugima ne vide samo opasnost, nego i priliku. Plod toga je i današnje prvo čitanje, ulomak iz Knjige proroka Izaije, u kojemu se govori o proširenju onog saveza koji je Bog sklopio s Izraelom i na „sinove tuđinske koji pristadoše uz Gospodina da mu služe i da ljube ime Gospodnje i da mu budu službenici.“ Obećanje o povratku iz sužanjstva Bog proširuje i na njih. I obećava da će uslišiti i njihove molitve. I da će mu biti ugodne i njihove žrtve. I da će se njegov „dom … zvati dom molitve za sve narode.“

 

Iako je prorok jasan u svojoj poruci i Božjoj otvorenosti drugima, sklonost izoliranju i preziru drugih, onih koji nisu pripadali njihovom narodu i vjeri, bila je veoma živa i prisutna i u Isusovo vrijeme. To najbolje predočuje događaj o Isusovom susretu sa ženom Kanaankom o kojemu nam govori današnji evanđeoski ulomak. Kao i svaki drugi dostojanstveni Izraelac ni Isus se ne osvrće na ženino zapomaganje. Čini se da su u ovom ulomku njegovi učenici, koje inače poznajemo kao veoma netolerantne, bili tolerantniji od samoga Isusa. Naš prijevod kaže da su ga zamolili da joj udovolji jer viče za njima, a neki bibličari smatraju da su oni željeli da je otjera jer im smeta. I upravo je ovo ono što može promijeniti perspektivu i dati novi smisao Isusovoj gruboj komunikaciji. Isus se ne obraća ženi. On se obraća svojim učenicima. On želi promijeniti njih i njihove stavove. Oni su, a ne Isus, oni koji, pozivajući se i na Stari zavjet, ali i čitajući ga samo u ključu svoje posebnosti, a ne i svoje izabranosti, misle da je mesija i njegovo spasenje samo njihovo i za njih. I oni su, a ne Isus, oni koji sebe smatraju Božja djecom, a pogane i pripadnike drugih naroda psima. Isus sebi u usta stavlja njihove misli i riječi, kako bi im nakon toga pokazao ženu Kanaanku i njezinu duboku i poniznu vjeru kojom u njemu prepoznaje Gospodina i Sina Davidova, a i jedno i drugo su mesijanski nazivi. Isus sam i osobno nije imao vremena posveti se poganima. Susret sa ženom Kanaankom jedna je od rijetkih iznimaka. Uz nju možemo spomenuti događaj ozdravljenja sluge rimskog satnika s kojim se, međutim, Isus nije osobno susreo, nego je samo komunicirao preko poruka. Ovi nam primjeri pokazuju da Isus želi da njegovi učenici nadiđu granice svoga naroda i pripadnika svoje vjere. I da se, odustajući od bilo kojeg oblika diskriminacije po bilo kojoj osnovi, upute svim ljudima. Preduvjet za to je promjena svog odnosa i prema sebi i prema drugima. Nisu posebni zbog sebe nego zbog drugih. Posebni su jer su izabrani. Crkva, kojoj su apostoli temelj, je novoizabrani Božji narod, koji svoju posebnost u odnosu na sve druge narode ne smije shvatiti kao posebnost koja će je izolirati od drugih, nego kao svoju izabranost, poslanje da bude Božji narod za sve druge narode svijeta.

 

Iako je Isus svojim gestama dao svojim učenicima jasno usmjerenje i potaknuo ih da u drugima i drugačijima ne vide opasnost nego mogućnost, to ni Crkvi od samog početka nije dobro išlo, a često nam ne ide ni danas. Čini nam se da je manje opasno zatvoriti se u svoj svijet, negoli sa svojim vrijednostima, onim vrijednosnim sustavom koji nam je Krist objavio i svojim primjerom pokazao, krenuti u susret sa svjetovima drugih. Možda je začahurenost u svoje tradicije i svoj svijet običaja i bila moguća jučer dok je naš svijet i naš moralni sustav vrijednosti, naše biti kršćani, bilo u sukobu s jednim drugim svijetom i sustavom vrijednosti koji nam je bio neprijatelj. Ili je barem mislio da nam je neprijatelj. A možda smo i mi to samo mislili i mislimo. Ali naša začahurenost i izoliranost jednostavno nije moguća u pluralnom svijetu u kojemu je naša vjera i naš moralni sustav vrijednosti, naše biti kršćani, samo jedna od mogućih ponuda u susretu s mnoštvom drugih ponuda koje ne smijemo, čak i ako to jesu, vidjeti kao neprijatelje, nego kao izazov, kao poslanje. Želimo li da to i bude ne smijemo ih ignorirati, još manje prezirati ili se pokušati od njih izolirati, nego ih, usprkos svim poteškoćama, izazovima i opasnostima koje to sa sobom nosi, osobito izazovu i opasnosti asimilacije, trebamo shvatiti kao svoje poslanje. Ne trebamo se stidjeti zbog svoje posebnosti. Ali moramo uvijek biti svjesni svoje izabranosti koja je uvijek za druge. I ne smijemo se bojati. Osobito je potrebno odagnati svaki strah kad su u pitanju izazovi koje nam nudi naš konkretni trenutak. Čak ni ono što nam se u jednom trenutku čini negativno, ne mora doista biti takvo. Uči nas tome i ulomak iz Poslanice Rimljanima u kojemu sv. Pavao, koji je najzaslužniji što Crkva nije ostala začahurena u svoju posebnost nego se svjesna svoje izabranosti otvorila drugima, u neposlušnosti izraelskog naroda koja je negativa, vidi i pozitivne posljedice, a one su obraćenje pogana. On u ovom ulomku izražava i nadu da neposlušnost Izraela nije i ne može biti konačna i da će i oni jednog dana prepoznati Isusa kao mesiju kojega su navijestili proroci. Kad će se to dogoditi ne znamo, ali znamo da Bog ne želi da se itko izgubi, ponajmanje njegov ljubljeni narod, nego želi da svi „zadobiju milosrđe“ i „da se svima smiluje.“ Ako je to Božja želja, onda je to i naše poslanje, poslanje Crkve i svakog kršćanina.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji
Glas Grada - Tiskana izdanja
Glas Grada 808
Glas Grada 807
Glas Grada 806
Glas Grada 805
Glas Grada 804
Glas Grada 803
Glas Grada 802
Glas Grada 801
GLAS GRADA 800
Glas Grada 799
Glas Grada 798
Glas Grada 797
Glas Grada 196
Glas Grada 795
Glas Grada 794
Glas Grada 793
Glas Grada 792
Glas Grada 791
Glas Grada 790
Glas Grada 789
Glas Grada 788
Glas Grada 787
Glas Grada 786
Glas Grada 785
Glas Grada 784
Glas Grada 783
Glas Grada 782
Glas Grada 781
Glas Grada 780
Glas Grada 779
Glas Grada 778
Glas Grada 777
Glas Grada 776
Glas Grada 775
Glas Grada 774
GLAS GRADA 773
Glas Grada 772
Glas Grada 771
Glas Grada 770
Glas Grada 769
Glas Grada 768
Glas Grada 767
Glas Grada 766
Glas Grada 765
Glas Grada 764
Glas Grada 763
GLAS GRADA 762
Glas Grada 761
Glas Grada 760
Glas Grada 759
Glas Grada 758
Glas Grada 757
Glas Grada 756
Glas Grada 755
Glas Grada 754
Glas Grada 753
Glas Grada 752
Glas Grada 751
GLAS GRADA 750
Glas Grada 749
Glas Grada 748
GLAS GRADA 747
GLAS GRADA 746
GLAS GRADA 745
GLAS GRADA 743/744
GLAS GRADA 742
Glas Grada 741
Glas Grada 740
Glas Grada 739
Glas Grada 738
Glas Grada 737
Glas Grada 736
Glas Grada 735
Glas Grada 734
Glas Grada 733
Glas Grada 732
Glas Grada 731
Glas Grada 730
Glas Grada 729
Glas Grada 728
Glas Grada 727
Glas Grada 726
Glas Grada 725
Glas Grada 724
Glas Grada 723
Glas Grada 722
Glas Grada 721
Glas Grada 720
Glas Grada 718/719
Glas Grada 717
Glas Grada 716
Glas Grada 715
Glas Grada 714
Glas Grada 713
Glas Grada 712
Glas Grada 711
Glas Grada 710
Glas Grada 709
Glas Grada 708
Glas Grada 707
Glas Grada 706
Glas Grada 705
Glas Grada 704
Glas Grada 703
Glas Grada 702
Glas Grada 701
Glas Grada 700
Glas Grada 699
Glas Grada 698
Glas Grada 697
Glas Grada 696
Glas Grada 695
Glas Grada 694
Glas Grada 693
Glas Grada 692
Glas Grada 691
Glas Grada 690
Glas Grada 689
Glas Grada 688
Glas Grada 687
Glas Grada 686
Glas Grada 685
Glas Grada 684
Glas Grada 683
Glas Grada 682
Glas Grada 681
Glas Grada 680
Glas Grada 679
Glas Grada 678
Glas Grada 677.
Glas Grada 676
Glas Grada 675
Glas Grada 674
Glas Grada 673
Glas Grada 672
Glas Grada 671
Glas Grada 670
Glas Grada 669
Glas Grada 668
Glas Grada 666/7
Glas Grada 665
Glas Grada 664
Glas Grada 663
Glas Grada 662
Glas Grada 661
Glas Grada 660
Glas Grada 659
Glas Grada 657
Glas Grada 656
Glas Grada 655
Glas Grada 654
Glas Grada 653
Glas Grada 652
Glas Grada 651
Glas Grada 650
Glas Grada 649
Glas Grada 648
Glas Grada 647
Glas Grada 646
Glas Grada 645
Glas Grada 644
Glas Grada 643
Glas Grada 642
Glas Grada 641
Glas Grada 640
Glas Grada 639
Glas Grada 638
Glas Grada 637
Glas Grada 636
Glas Grada 635
Glas Grada 634
Glas Grada 633
Glas Grada 632
Glas Grada 631
Glas Grada 630
Glas Grada 629
Glas Grada 628
Glas Grada 627
Glas Grada 626
Glas Grada 625
Glas Grada 624
Glas Grada 623
Glas Grada 622
Glas Grada 621
Glas Grada 620
Glas Grada 619
Glas Grada 618
Glas Grada 617
Glas Grada 616
Glas Grada 614 / 615
Glas Grada 613
Glas Grada 612
Glas Grada 611
Glas Grada 610
Glas Grada 609
Glas Grada 608
Glas Grada 607
Glas Grada 606
Glas Grada 605
Glas Grada 604
Glas Grada 603
Glas Grada 602
Glas Grada 601
Glas Grada 600
Glas Grada 599
Glas Grada 598
Glas Grada 597
Glas Grada 596
Glas Grada 595
Glas Grada 594
Glas Grada 593
Glas Grada 592
Glas Grada 591
Glas Grada 590
Glas Grada 589
Glas Grada 588
Glas Grada 587
Glas Grada 586
Glas Grada 585
Glas Grada 584
Glas Grada 583
Glas Grada 582
Glas Grada 581
Glas Grada 580
Glas Grada 579
Glas Grada 578
Glas Grada 577
Glas Grada 576
Glas Grada broj 575
Glas Grada 574
Glas Grada 573
Glas Grada 572
Glas Grada 571
Glas Grada 570
Glas Grada 569
Glas Grada 568
Glas Grada 567
Glas Grada 566
Glas Grada 565
Glas Grada 564
Glas Grada 562-563
Glas Grada 561
Glas Grada 560
Glas Grada 559
Glas Grada 558
Glas Grada 557
Glas Grada 556
Glas Grada 555
Glas Grada 554
Glas Grada 553
Glas Grada novi broj
Glas Grada 551
Glas Grada 550
Glas Grada 549
Glas Grada 548
Glas Grada 547
Glas Grada 546
Glas grada 545
Glas Grada 544
Glas Grada 543
Glas Grada 542
Glas Grada 541
Glas Grada 540
Glas Grada 539
Glas Grada 538
Glas Grada 537
Glas Grada 535 / 536
Glas Grada 534
Glas Grada 533
Glas Grada 532
Glas Grada 531
Glas Grada 530
Glas Grada 529
Glas Grada 528
Glas Grada 527
Glas Grada 526
Glas Grada 525
Glas Grada 524
Glas Grada 523
Glas Grada 522
Glas Grada 521
Glas Grada 520
Glas Grada 519
Glas Grada 518
Glas Grada 517
Glas Grada 516
Glas Grada 515
Glas Grada 514
Glas Grada broj 513
Glas Grada 512
Glas Grada 510/511
Glas Grada 509
Glas Grada 508
Glas Grada 507
Glas Grada 506
Glas Grada 505
Glas Grada 496
Glas Grada 497
Glas Grada 498
Glas Grada 499
Glas Grada 500
Glas Grada 502
Glas Grada 504
Glas Grada broj 503
Nazad Naprijed