MALI OGLASI
05.07.2020 | Mate Uzinić

ISUSOVI NAČINI SIJANJA BOŽJE RIJEČI Parabole – pokušaj dolaska do onih koji su ga odbacili

Autor: Libero Portal
Foto: Dubrovačka biskupija
Parabole – pokušaj dolaska do onih koji su ga odbacili
15. nedjelja kroz godinu

Prošle smo nedjelje spomenuli Isusovo razočarenje s mudrima i umnima koji ga nisu razumjeli. I njegovu proslavu Oca što je otajstva kraljevstva objavio malenima. U međuvremenu se, slijedimo li Matejevo evanđelje, mudrima i umnima pridružila i Isusova rodbina. Ni oni ga nisu razumjeli. Pretpostavljam da je u toj rodbini moguće prepoznati i neke kršćane Matejevog vremena, ali i svih kasnijih vremena. Među njima smo i mi, današnji kršćani. Nije, naime, dovoljno govoriti da smo Isusovi. Potrebno je to i biti, vršeći poput njega Očevu volju.

 

Zbog onih koji ga nisu shvatili i prihvatili onakvog kakav on jest, a s kojima se Isus dijelom obračunava i u današnjem evanđeoskom ulomku, Isus je počeo navješćivati kraljevstvo Božje u parabolama. Parabola je grčka riječ koju mi prevodimo s riječju prispodoba ili usporedba, ali ona je više od toga. Parabola doslovno znači „baciti skupa“. Riječ je o „bacanju skupa“ ili, kako kaže Praktični biblijski leksikon, stavljanju skupa životne stvarnosti koja se upotrebljava kao slika i religiozne stvarnosti koju slušatelj sam treba dokučiti. Isus počinje upotrebljavati parabole kako bi zaobilaznim načinom doveo svoje slušatelja do prihvaćanje one poruke koju nisu razumjeli dok ju je izravno govorio. Parabole su, drugim riječima, Isusov pokušaj da dođe i do onih koji su ga odbacili. Nada se da će s ovim jednostavnim i životnim jezikom, slikama iz svakodnevnog života koje potiču na razmišljanje otvoriti srca svojih slušatelja i potaknuti ih na traženje dubljeg značenje. I tako im pomoći postati maleni kako bi i oni kao maleni, jer bez toga ipak ne ide ni s parabolama, mogli prihvatiti sadržaj koji se njom želi ponuditi. Parabola je sposobna mudre i umne potaknuti na obraćenje. I velike i moćne na malenost i poniznost.

 

Osim što mu prispodobe pomažu da slušatelje zaobilaznim putem dovede do prihvaćanje njegove poruke, one i njemu samome pomažu razumjeti zašto njegovo propovijedanje nailazi na neuspjeh. Istovremeno parabole mu bude nadu da sve ono što je činio ipak nije bilo uzaludno. Ovo su poruke i za one koji će nastaviti njegov navještaj. Isus ih želi utješiti u trenucima neuspjeha, a bit će ga. I želi u njima probuditi nadu. I kad se ne čini tako, njihov posao navjestitelja evanđelja ima smisla. To što se čini da je posao navjestitelja evanđelja uzaludan posao jer čak tri četvrtine onoga što radimo ne daje rezultat, ona jedna trećina će svojom plodnošću nadoknaditi sve gubitke, kako to sugerira parabola kojom je započeo ovaj dio Isusovog javnog djelovanja i koja nam je danas ponuđena u evanđelju ove nedjelje. Današnja liturgijska čitanja koriste dvije slične parabole. Prva je ona o kiši u prvom čitanju, a druga je ona koja se nalazi u evanđelju i već smo je spomenuli. Mogli bismo je nazvati parabolom o sijaču i sjemenu. Obje ove parabole žele u nama potaknuti promišljanje o važnosti Božje riječi u našem životu. Izaija Božju Riječ uspoređuje s kišom koja silazi s neba i ne vraća se dok ne oplodi zemlju. Isus je uspoređuje sa sjemenom koje pada na različite vrste tla i, ovisno o tome na koje je tlo pala, donosi ili ne donosi rod. Zanimljivo je da je Božja Riječ i sjeme, ali i kiša koja mu omogućuje da može pustiti klicu i započeti svoj rast. Iako ove dvije parabole imaju dosta sličnosti, one se ipak bitno razlikuju. Izaija u svojoj paraboli govorio o sigurnom uspjehu Božje riječi, koji proizlazi iz same činjenice da je to Božja riječ, a Isus upozorava da je za njezinu plodnost važan i još jednog čimbenik. Taj čimbenik su slušatelji, oni kojima je ona upućena. Isus ih svojom parabolom želi potaknuti na to da se otkriju kao oni koji su odgovorni. Želi da prepoznaju Boga i njegovu velikodušnost, plodnost njegove riječi, ali i sebe i svoju odgovornost za prihvaćanje ili ne prihvaćanje te Božje riječi. O ovome govori parabola o sijaču i sjemenu, odnosno današnje evanđelje.

 

Današnje evanđelje ima tri dijela. Prvi dio je sama parabola, drugi su određeni umetci različitih Isusovih izreka koji su odraz prethodno spomenutog Isusovog razočarenja nad svojim slušateljima za koje mu se čini da im ni parabole ne pomažu jer i dalje ne žele razumjeti, a treći dio je tumačenje parabole ili njezina primjena ili aktualizacija u životu konkretne kršćanske zajednice. Mi ćemo se zaustaviti na prvom dijelu, odnosno na paraboli i njezinim porukama.

 

U paraboli o sijaču i sjemenu u oči upada sijačeva rasipnost. Sijač rasipno sije sjeme na sve vrste tla. Ova rasipnost predstavlja Boga ili u konkretnom slučaju samoga Isusa kao onoga koji sije svugdje, iako je svjestan da posijano neće svugdje donijeti urod. Važno je ovo Isusovo insistiranje na, rekli bismo, uzaludnoj potrošnji sjemena. On tim želi ukazati na ono što se čini očito u trenutku u kojem govori njemu samome, ali i onom malom broju učenika koji su s njim ostali, a to je da je na zemlji zlo primjetljivije i prividno jače od dobra. Može se primijetiti i da zlo ne djeluje na sve jednako. Nečija su srca tako zatvorena da Božja riječ u njih uopće ne može prodrijeti, druga imaju malo otvorenosti, ali ona je časovita i nestalna, druga opet imaju sve pretpostavke da budu plodonosna, ali se lako dadu zavesti i ugušiti ono dobro koje se u njima počelo razvijati. Različita tla predstavljaju različite načine na koje se prihvaća zasijana Božja riječ. Isus ne nabraja ove različite vrste tla zato da bi optužio ili osudio one koji se u pojedinim vrstama tla mogu prepoznati, nego da bi predstavio Boga koji je dobar i s pravednima i s nepravednima, velikodušan sa zahvalnima i s nezahvalnima, milostiv svima i ne traži ništa zauzvrat. Ograničava se tek na konstataciju da postoji dobro i loše tlo.

 

Iako smo skloni u ovim tlima prepoznati različite ljude, više negoli različiti ljude različita tla predstavljaju različite faze našeg osobnog života. To su četiri unutarnja stanja u svakom čovjeku koja ga uvjetuju u neprihvaćanju ili prihvaćanju Boga i njegove ponude. Zapravo sva ova tla su uvijek skupa, u svakom od nas. I, naravno, u drugima pokraj nas, onima kojima smo poslani da im u Isusovo ime navješćujemo Božje evanđelje. Važno je ovo znati jer to nas znanje obvezuje da se, bez obzira na sve, uvijek ponovo pokušavamo otvoriti Božjoj riječi, dajući joj šansu da proklija i izraste i u našem životu i donese potrebi rod. I, jednako tako, da, kao rasipni sijač, ne odustanemo od drugih i da, iako nam se ponekad čini da je to uzaludan trud, svejedno nastavimo u njima obilno sijati Božju riječ. To što nam se čini da nema koristi, a često nam se doista tako čini, kako u svom vlastitom životu, tako i u životu drugih, nije razlog da odustanemo. To je i uvijek bi trebao biti poticaj još više i jače nastojati i ponovno pokušavati na osobnoj razini i, kad je riječ o drugima, tražeći, kao što je to i Isus činio, nove načine i druge putove – to je ono što sugerira pojam nove evangelizacije – da bi sjeme Božje riječi došlo do svakoga i da bi u svakome pronašlo ono malo plodnog tla koje je, iako malo, sposobno za veličanstvene plodove. Mnogi će pokušaji biti uzaludni, možda i većina. No neki će biti uspješni. I donijeti obilat, stostruk, šezdesetostruk i tridesetostruk urod. A kad se to dogodi, bit će to dovoljno sjemena i za ona tla koja nisu uspjela. Možda jednom i uspiju.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji
Glas Grada - Tiskana izdanja
Glas Grada 801
GLAS GRADA 800
Glas Grada 799
Glas Grada 798
Glas Grada 797
Glas Grada 196
Glas Grada 795
Glas Grada 794
Glas Grada 793
Glas Grada 792
Glas Grada 791
Glas Grada 790
Glas Grada 789
Glas Grada 788
Glas Grada 787
Glas Grada 786
Glas Grada 785
Glas Grada 784
Glas Grada 783
Glas Grada 782
Glas Grada 781
Glas Grada 780
Glas Grada 779
Glas Grada 778
Glas Grada 777
Glas Grada 776
Glas Grada 775
Glas Grada 774
GLAS GRADA 773
Glas Grada 772
Glas Grada 771
Glas Grada 770
Glas Grada 769
Glas Grada 768
Glas Grada 767
Glas Grada 766
Glas Grada 765
Glas Grada 764
Glas Grada 763
GLAS GRADA 762
Glas Grada 761
Glas Grada 760
Glas Grada 759
Glas Grada 758
Glas Grada 757
Glas Grada 756
Glas Grada 755
Glas Grada 754
Glas Grada 753
Glas Grada 752
Glas Grada 751
GLAS GRADA 750
Glas Grada 749
Glas Grada 748
GLAS GRADA 747
GLAS GRADA 746
GLAS GRADA 745
GLAS GRADA 743/744
GLAS GRADA 742
Glas Grada 741
Glas Grada 740
Glas Grada 739
Glas Grada 738
Glas Grada 737
Glas Grada 736
Glas Grada 735
Glas Grada 734
Glas Grada 733
Glas Grada 732
Glas Grada 731
Glas Grada 730
Glas Grada 729
Glas Grada 728
Glas Grada 727
Glas Grada 726
Glas Grada 725
Glas Grada 724
Glas Grada 723
Glas Grada 722
Glas Grada 721
Glas Grada 720
Glas Grada 718/719
Glas Grada 717
Glas Grada 716
Glas Grada 715
Glas Grada 714
Glas Grada 713
Glas Grada 712
Glas Grada 711
Glas Grada 710
Glas Grada 709
Glas Grada 708
Glas Grada 707
Glas Grada 706
Glas Grada 705
Glas Grada 704
Glas Grada 703
Glas Grada 702
Glas Grada 701
Glas Grada 700
Glas Grada 699
Glas Grada 698
Glas Grada 697
Glas Grada 696
Glas Grada 695
Glas Grada 694
Glas Grada 693
Glas Grada 692
Glas Grada 691
Glas Grada 690
Glas Grada 689
Glas Grada 688
Glas Grada 687
Glas Grada 686
Glas Grada 685
Glas Grada 684
Glas Grada 683
Glas Grada 682
Glas Grada 681
Glas Grada 680
Glas Grada 679
Glas Grada 678
Glas Grada 677.
Glas Grada 676
Glas Grada 675
Glas Grada 674
Glas Grada 673
Glas Grada 672
Glas Grada 671
Glas Grada 670
Glas Grada 669
Glas Grada 668
Glas Grada 666/7
Glas Grada 665
Glas Grada 664
Glas Grada 663
Glas Grada 662
Glas Grada 661
Glas Grada 660
Glas Grada 659
Glas Grada 657
Glas Grada 656
Glas Grada 655
Glas Grada 654
Glas Grada 653
Glas Grada 652
Glas Grada 651
Glas Grada 650
Glas Grada 649
Glas Grada 648
Glas Grada 647
Glas Grada 646
Glas Grada 645
Glas Grada 644
Glas Grada 643
Glas Grada 642
Glas Grada 641
Glas Grada 640
Glas Grada 639
Glas Grada 638
Glas Grada 637
Glas Grada 636
Glas Grada 635
Glas Grada 634
Glas Grada 633
Glas Grada 632
Glas Grada 631
Glas Grada 630
Glas Grada 629
Glas Grada 628
Glas Grada 627
Glas Grada 626
Glas Grada 625
Glas Grada 624
Glas Grada 623
Glas Grada 622
Glas Grada 621
Glas Grada 620
Glas Grada 619
Glas Grada 618
Glas Grada 617
Glas Grada 616
Glas Grada 614 / 615
Glas Grada 613
Glas Grada 612
Glas Grada 611
Glas Grada 610
Glas Grada 609
Glas Grada 608
Glas Grada 607
Glas Grada 606
Glas Grada 605
Glas Grada 604
Glas Grada 603
Glas Grada 602
Glas Grada 601
Glas Grada 600
Glas Grada 599
Glas Grada 598
Glas Grada 597
Glas Grada 596
Glas Grada 595
Glas Grada 594
Glas Grada 593
Glas Grada 592
Glas Grada 591
Glas Grada 590
Glas Grada 589
Glas Grada 588
Glas Grada 587
Glas Grada 586
Glas Grada 585
Glas Grada 584
Glas Grada 583
Glas Grada 582
Glas Grada 581
Glas Grada 580
Glas Grada 579
Glas Grada 578
Glas Grada 577
Glas Grada 576
Glas Grada broj 575
Glas Grada 574
Glas Grada 573
Glas Grada 572
Glas Grada 571
Glas Grada 570
Glas Grada 569
Glas Grada 568
Glas Grada 567
Glas Grada 566
Glas Grada 565
Glas Grada 564
Glas Grada 562-563
Glas Grada 561
Glas Grada 560
Glas Grada 559
Glas Grada 558
Glas Grada 557
Glas Grada 556
Glas Grada 555
Glas Grada 554
Glas Grada 553
Glas Grada novi broj
Glas Grada 551
Glas Grada 550
Glas Grada 549
Glas Grada 548
Glas Grada 547
Glas Grada 546
Glas grada 545
Glas Grada 544
Glas Grada 543
Glas Grada 542
Glas Grada 541
Glas Grada 540
Glas Grada 539
Glas Grada 538
Glas Grada 537
Glas Grada 535 / 536
Glas Grada 534
Glas Grada 533
Glas Grada 532
Glas Grada 531
Glas Grada 530
Glas Grada 529
Glas Grada 528
Glas Grada 527
Glas Grada 526
Glas Grada 525
Glas Grada 524
Glas Grada 523
Glas Grada 522
Glas Grada 521
Glas Grada 520
Glas Grada 519
Glas Grada 518
Glas Grada 517
Glas Grada 516
Glas Grada 515
Glas Grada 514
Glas Grada broj 513
Glas Grada 512
Glas Grada 510/511
Glas Grada 509
Glas Grada 508
Glas Grada 507
Glas Grada 506
Glas Grada 505
Glas Grada 496
Glas Grada 497
Glas Grada 498
Glas Grada 499
Glas Grada 500
Glas Grada 502
Glas Grada 504
Glas Grada broj 503
Nazad Naprijed