ZANIMLJIVOSTI IZ TISKA PRVE POLOVICE XX. STOLJEĆA KOLUMNA DAMIRA RAČIĆA U službi biznisa II

„Narodna Svijest“ od 23.11.1926. god, broj 47.
TINO PATTIERA U REKLAMI
Vrijedni naš umjetnik, operni pjevač g. Tino Pattiera poslužio je velikoj parfumeriji „Elida“ u Leipzigu za reklamu. Ta je firma nedavno pustila u trgovinu neku miomirisnu vodu za pranje kose, pa je za reklamu te vode izdala vrlo uspjelu sliku g. Pattiere, pod kojom je velikim slovima bilo napisano: „G. Tino Pattiera pere svoje kose ovom vodom!“ Dalje se u reklami nižu njegove umjetničke vrline i ističe se, da je rogjen u Dubrovniku (trebalo je navesti u Cavtatu – op. D.R.), pa se nastavlja: „O Dubrovniče, ti divni grade, ti biseru Jadrana! Ti se odlikuješ svojim vječno zelenim čempresima, vječno plavim nebom i božanski sjajnim suncem! – Trgovačke su reklame doduše sasvim banalna stvar, nu ova ima barem tu dobru stranu, da širi po svijetu ime i dobar glas našeg domaćeg umjetnika i našega grada.
Evo nekoliko izjava o reklamiranju ili o oglašavanju koje treba upamtiti.
„Reklama je nauka o hapšenju inteligencije čovjeka, onoliko dugo dok ne dobijete novac od njega.“ – Stephen Leacock.
„Poslovanje bez reklame je kao da namigujete djevojci u mraku – vi znate što radite, ali niko drugi to ne vidi.“ – Steuart Henderson Britt.
„Ako želiš da uspiješ: rano idi u krevet, rano ustaj, radi kao lud i... reklamiraj se.“ – Laurence J. Peter.
„Dajte im kvalitet, jer je to najbolji vid oglašavanja.“ – Milton Hershey.
„Neka bude jednostavno. Neka bude nezaboravno. Neka poziva da pogledate. Neka bude zabavno za čitanje.“ – Leo Burnett.
„Reklama je umjetnost uvjeravanja ljudi da troše novac koji nemaju za nešto što im ne treba.“ – Will Rogers.
„Polovina novca koju sam potrošio za reklamu je izgubljena, samo je problem što ne znam koja je to polovina.“ – John Wanamaker.
„Najmoćniji element u oglašavanju je istina.“ – William Bernbach.
„Kreativnost je najvrijednija imovina reklamne agencije, zato što je rijetkost.“ – Jef I. Richards.
„Ne postoji tajna formula oglašavanja, osim da naučite sve što možete o proizvodu.“ – Morris Hite.
„Oglašavanje je potpuno nepotrebno, osim ako se nadate da ćete zaraditi novac.“ – Jef I. Richards.
„Mnoge male stvari učinjene su velikima izborom prave vrste oglašavanja.“ – Mark Twain.
Kratkim prikazom o počecima oglašavanja pa do suvremenog marketinga, nije mi bio cilj samo na jednostavan način predstaviti povijest ekonomske i političke promidžbe, već i upozorenje na metode koje se pri tomu koriste. Treba biti veoma oprezan bilo da se želi kupiti neki proizvod ili koristiti neka usluga koju prati „bombastična“ reklama. Osobno smatram da kozmetička i farmaceutska industrija prednjače u obmanjivanju potencijalnih kupaca. Osim što vješto izvlače novac iz novčanika, veoma je upitna korisnost, zato se i naglašava u oglašivanju „za nus pojave pitajte vašeg liječnika“. Time proizvođač, češće lijeka nego kozmetičkog preparata, otklanja svaku odgovornost za moguće posljedice po zdravlje kupca. Kad su u pitanju stranački izbori, bez obzira o kojima se radi, svim dužnosnicima pojedinih stranka puna su usta obećanja, a promidžbeni slogani stranaka u javnim medijima posebna su tema za raspravu. O političkim bajkama poljski satiričar S. Jerzy Lec (1909-1966) rekao je sljedeće. „Draže su mi bajke o dalekim, prošlim vremenima, nego o budućim.“
Uoči skorašnjih parlamentarnih izbora dobro promislite jesu li sva obećanja – bajke za odrasle.