NOSTALGIJA NA NAJJAČE! Konferencija o dubrovačkom tramvaju u Studentskom domu (FOTOGALERIJA)






































Otvori
galeriju
Važnost “Dubrovačkog tramvaja” kao urbanog pokazatelja razvoja grada i razvoja kulture življenja etablirana je kroz očuvanje povijesnih činjenica i njihovim konkretnim pozicioniranjem u baštini tradicijskih vrednota Grada i županije. Pojavnost tog urbanog fenomena početkom dvadesetog stoljeća, značila je kulturološki preokret koji je gotovo kao ni u jednom gradu postao autentičan i povijesno najupečatljiviji dio građanske povijesti.
Afirmacija njegovog značaja od izuzetne je važnosti za lokalnu zajednicu, a praćenje povijesnog djelovanja oblikovano je i u tiskanim izdanjima te kroz digitalne mreže i priče niz ulicu. U današnjem panelu, uz sudionike koji proučavaju dubrovački tramvaj, ali i svjedoke njegova postojanja, cilj je prikazati njegovu važnost kulturološkog značaja.
U ime Grada Dubrovnika, kao partnera ove konferencije, okupljene je pozdravila Julijana Antić Brautović, pročelnica gradskog upravnog odjela za kulturu, izrazivši zadovoljstvo današnjom temom ali i punu podršku u idućim tematskim konferencijama.
“Dubrovački tramvaj jedan je od simbola urbanog identiteta grada, duboko urezan u memoriju njegovih građana. O tramvaju se i dan danas govori, ne samo u zajednici nego i na Gradskom vijeću, gdje je prošle godine tematizirano pitanje tramvaja i njegove afirmacije u budućnosti. Tramvaj je bez sumnje simbol urbanog i tehnološkog napretka Grada jer je u trenutku njegovog puštanja u promet 1910. godine Dubrovnik bio jedini grad u tadašnjoj Dalmaciji koji se mogao pohvaliti takvom vrstom prijevoza, dok mnogi hrvatski gradovi još nisu imali ni struju. Kako je tada za realizaciju ovog tehnološkog iskoraka zaslužna bila tek nekolicina entuzijasta, uvjerena sam da će i današnji pasionirani istraživači, okupljeni na današnjoj konferenciji, potaknuti nova razmišljanja o mjestu Dubrovačkog tramvaja u kulturnoj baštini Grada te o mogućnostima njegove afirmacije kao nove turističke atrakcije Grada”, naglasila je pročelnica Antić Brautović.
Jedan od sudionika panela, novinar, čuvar urbane baštine kroz sliku i zvuk, Vedran Benić ističe kako su mu upravo dubrovački tramvaj i oriđinali bile jedne od prvih tema kao mladom novinaru, pa je zato za ovu temu danas posebno vezan.
Kolekcionar i sakupljač povijesnih svjedočenja Maro Japunčić posebno je emotivan kad je riječ o dubrovačkom tramvaju.
"Poznavatelj sam tramvaja od ranog djetinjstva. Imamo raznih podataka o tramvaju na internetu, gomilu fotografija, ali postoji isto tako dosta nejasnoća koje treba malo razjasniti. Primjerice - je li tramvaj na početku bio zelene boje? To je pitanje koje mene dosta muči. Mislim da nisu bili zeleni, nego žuti čitavo vrijeme, od prvoga dana! Ja sam posljednja generacija koja pamti tramvaj dok je vozio po gradu. Bio sam mali, ali te vožnje su mi se baš urezale na sjećanje, a ukinuće tramvaja mi predstavlja kao da su meni, kao tadašnjem djetetu, nešto uzeli, nešto što me već tada jako interesiralo. Pitali smo se - zašto, zašto su ga ukinuli, zašto se više nećemo voziti!? Nekoliko godina poslije ukinuća ti su tramvaju stali dole u remizi, a ja sam, kao dijete, mislio da ih samo čuvaju, da će se ponovno vratiti. Međutim, nisu se vratili nikad, a znamo danas kakvo je stanje....", emotivno će Maro Japunčić.
Božo Lasić, današnji načelnik Općine Konavle, a nekadašnji direktor Libertasa i autor knjige o dubrovačkom tramvaju također je jedan od sudionika današnje konferencije.
Ne samo stariji, i mladi koji nisu živjeli u vrijeme dubrovačkog tramvaja, posebno su emotivni
"O tramvaju bi se moglo puno toga reći i cijelo vrijeme razmišljam što je važno, što reći? Kad pomislim staviti naglasak na nešto, dođe neki drugi prioritet i tome nema kraja... Nema kraja mom razmišljanju i promišljanju o dubrovačkom tramvaju. Mislim da je odnos te urbane sredine prema tramvaju ili odnos tramvaja prema toj sredini i zaposlenicima dobra tema, ali kako se Dubrovnik odnosio prema njemu - moram priznati, ne baš dobro! Tramvaj je ostao u trajnom memoriji svih naših građana na jedan poseban način i s posebnim emocijama i, što je zanimljivo, ne samo ovoj starijoj generaciji, koje relativno više i nema među živima. I mlađi ljudi, koji, zapravo ni ne znaju kako je tramvaj izgledao, uvijek o toj temi pričaju nekako sjetno. A opet se Dubrovnik prema tramvaju, mogu tako reći, vrlo ružno ponio, počevši od te tzv. industrijske arhitekture, od rušenja zgrade remize koja je, iako zaštićena, preko noći u jednom danu srušena. To se "vrhunski" odradilo, pa onda sve do odnosa prema samom tramvaju... Imate jedini tramvaj, odnosno prikolicu, koja se nalazi u Grazu i imate tramvaj koji je u Tehničkom muzeju u Zagrebu koji je obnovljen i, hvala Bogu, tamo stoji kao trajno sjećanje na jedno vrijeme. I kad gledamo taj naš odnos prema tramvaju, očito je bolje da stoji u Zagrebu! Sjećam se kad je tramvaj iz Dubrovnika išao, imam te fotografije, pisalo se, što je sramotno, kako tramvaj ide u Graz i to je jedna velika svečanost, vraća se tamo odakle je možda i došao... Znači - oni ga u Grazu čuvaju, u njihovom tehničkom muzeju, kao i u Zagrebu, a mi u Dubrovniku - osim par zanesenjaka koji bi to htjeli to obnoviti, postaviti i učiniti - nemamo ništa", kazao je Božo Lasić.
Nostalgija traje već preko 50 godina: Autobus ne može pružiti ono što nam je pružao tramvaj!
Jan Mark Novalija, iako nije iz Dubrovnika i zapravo nije ni živio u vrijeme dubrovačkog tramvaja, uvijek ističe svoju fascinaciju tramvajem.
"Već godinama se, otkad sam došao u Dubrovnik, bavim tramvajem i to mi je glavna fascinacija! Pošto nisam živio u tom vremenu nažalost, ja skupljam sve do čega dođem - od fotografija, razglednica, dijelova tramvaja... a kako sam restaurator po struci i radim praksu u tehničkom muzeju, a tamo je izložen tramvaj i uvijek je nekako tramvaj oko mene, time pokušavam nekako kompenzirati što nisam živio u tom vremenu. To je definitivno jedna nostalgična tema za koju se veže izuzetno puno melankonije u ljubavi prema tramvaju, to je jednostavno jedna predivna stvar!", ushićeno će Jan Mark Novalija.
"Tramvaj je bio jedinstven u Dalmaciji, prvi idući je bio u Zagrebu, a posebnost koja se veže uz njega su priče, njegov izgled, kako je bio opremljen unutra, sve je tako s lijepom mjerom napravljeno da je jednostavno neodoljiv... To je bio cijeli teatar koji se vezivao uz njega, priče konduktera, putnika, pričalo se da je bio toliko spor da se moglo hodati uz njega, da su se mogle cijele novine pročitati dok si došao na zadnju stanicu.... Tu tugu Dubrovčana, ali ne samo i Dubrovčana nego i šire, nas ostalih, što tramvaja više nema... teško je nadoknaditi. Autobus ne može pružiti ono što je pružao tramvaj. Ta nostalgija traje već preko 50 godina. Kad se ukidao tramvaj, ljudi su pohrlili u remizu i poskidali s tramvaja sve što su mogli, neki su to nazivali rušilačkim bijesom, ali upravo zahvaljujući tim ljudima mi dans imamo toliko stvari i činjenica o tramvaju, a kad bi bilo želje i volje, ja mislim da bi se mogao napraviti jedan novi tramvaj od svih tih dijelova!, kazao je Jan Mark Novalija.
Nakon izlaganja panelista, u sklopu konferencije danas sew prikazuje i film Rutom dubrovačkog tramvaja, animacijsko narativna simulacija uz prikaz multimedije I fotografija rute dubrovačkog tramvaja uz sjećanja i autentičnih činjenica sudionika panela.
Više o ovoj temi i u Vijestima Libertas televizije u 14 i u 17:30 sati!
O Dubrovačkim panelima:
“Dubrovački medijski centar” kao najznačajnija medijska kuća županiji, u čijem su sastavu medijske platforme – Libertas televizija, tjedna tiskovina glas grada te web portali Glas Grada i Libero portal, kao pokretač inicijativa i afirmacije socijalno gospodarskih tema, odlučila je pokrenuti projekt – “Dubrovački paneli”.
S obzirom na to da je sve veća uloga medija da u lokalnom i širem lokalnom kontekstu pozicioniraju važnost pojedinih tema koje utječu na razvoj i socijalno kulturni napredak zajednice, a ujedno i svjesni potrebe objektivnog pozicioniranja i rasprave pojedine teme, nastavno na navedeno “Dubrovački medijski centar” pokreće inicijativu afirmacije tema koje u suvremenom društvu sve više imaju potrebu za dodatnim naglaskom važnosti za lokalnu i širu lokalnu zajednicu na način konstruktivno sadržajnih rasprava.
Svrha ove inicijative jest pozicioniranje medijske kuće kao lidera medijskog prostora, koji će nominirati teme i izazove suvremenog socijalno gospodarskog razvoja zajednice te utjecati na njihov medijski naglasak u smislu opće društvene korisnosti i informiranja javnosti te uključivanja sve većeg broja referentnih sudionika koji će sadržajno i kvalitativno prezentirati temu.
Važno je svakako pritom naglasiti da u provedbi istih koristi će se svi resursi medijske kompetencije medijskih platformi u sastavu dubrovačkog medijskog centra, koji će sukladno tome itekako da svaka tema dobije širi medijski značaj i veću vidljivost u lokalnoj i široj lokalnoj zajednici.