24.10.2014 | Silvio Market
8. - „Kosmaj“ počeo pucati po „Perastu“
Autor: Glas Grada
podijeli:

Stanje u okolici Slanoga pogoršavalo se iz minute u minut. Brodovi agresorske vojske su nastavili tući sve što je prometovalo magistralom između Slanog i Trstenog, koja je uskoro bila puna uništenih vozila
Na polovici Mljetskog kanala, (1.10.1991, u 5.30 sati) „Jadrolinijinom putničkom brodu Perast u susret su iz mraka prišla dva patrolna čamca JRM-e; PČ-179 “Zelengora” i PČ-181 “Durmitor”. Brodovi uopće nisu kontaktirali m/b Perast, već su ga samo pratili do samog ulaza u tjesnac Harpoti, pred Lukom šipanskom, gdje su ga i prestali nadzirati. Činilo se kako je Cvijeto Bezić iz ispostave „Jadrolinije“ u Dubrovniku bio u pravu, pa će se promet ipak moći odvijati kao i za prve dvije blokade. U Luci šipanskoj se na brod ukrcalo deset ljudi, nakon čega je brod Perast bez ikakvih problema preplovio Koločepski kanal i uplovio u Slano, gdje su se putnici i iskrcali. Tu je po prvi put od mještana Slanog posada čula kako je počeo otvoreni napad na dubrovačku općinu, te kako po prigradskom naselju Mokošici padaju granate. Uz to, vozač autobusa - poduzeća “Libertas”, koji je krenuo iz Dubrovnika u 6.20 sati po putnike s broda Perast, jedva je prošao kroz Rijeku dubrovačku, jer su neprijateljski vojnici s uzvisine iznad izvora Omble - „Golubov kamen“, pucali na sve što se kretalo magistralom. Tako je nastao veliki problem, jer vozač autobusa nije htio natrag u Dubrovnik, a sve zbog opravdanog straha od pogibije. Zbog toga su se putnici s broda razišli u raznim smjerovima. Neki su se uspjeli ukrcati u rijetke automobile koji su se usuđivali krenuti put Dubrovnika, a neki su ostali u Slanom čekati daljnji razvoj događaja. I posada m/b Perast ostala je u Slanome, čekajući što će dalje biti, te namjeravajući u 14,00 sati prema uobičajenom rasporedu isploviti prema Šipanskoj luci i Mljetu. U samom se Slanom, gdje je tijekom tog jutra još uvijek vladao mir, među pučanstvom ipak osjećala napetost, jer su pristizale vijesti o približavanju neprijateljske vojske. Negdje malo prije podne slanskom valom su se začuli jaki odjeci artiljerijskog oruđa. Toga momenta su brodovi JRM-e otpočeli topnički napad na obližnji Ratac i selo Brsečine. Zbog opasnosti se tada dio stanovništva Slanog povukao u skloništa, te čekao daljnji razvoj događaja na sigurnom. Stanje u okolici Slanoga pogoršavalo iz minute u minut. Brodovi agresorske vojske su nastavili tući sve što je prometovalo magistralom između Slanog i Trstenog, koja je uskoro bila puna uništenih vozila. U Slano se pješice uspio vratiti s Ratca vozač kamiona natovarenog vinom, te je ispričao kako je njegov kamion jedna topnička granata ispaljena sa PČ-178 „Kosmaj“ potpuno uništila, a on se samo pukim čudom spasio iskačući iz kabine. Napadu su se uskoro pridružili i vojni zrakoplovi koji su mitraljirali po magistrali, na istoj dionici između Slanog i Trstenog, sve što su vidjeli. Oko 12,40 sati je zbog topničkog napada s brodova izbio i veliki požar na magistrali kod skretanja za Majkove, a što se moglo dobro vidjeti iz Slanoga. Što se točno događalo u samome Dubrovniku u to vrijeme nije se pouzdano znalo, jer je uslijed raketiranja repetitora na Srđu bio prekinut program Radio Dubrovnika, te tv signal. Vapor je i dalje bio privezan za rivu u Slanome, da bi u 14,00 sati po redu plovidbe krenuo natrag prema Luci šipanskoj i Mljetu, bez obzira na sva događanja u okolici. Na brodu je osim članova posade bilo i sedam putnika, dok je na pramcu broda bio i automobil za otok Mljet. Isprva se činilo da će m/b Perast uspjeti doći do Šipana, jer je neometan od brodova JRM-e doplovio pred otočić Mišnjak - na ulazu u zaljev Luke šipanske. No tada se prema brodu Perast kroz Koločepski kanal iz pravca otoka Lopuda maksimalnom brzinom od 32 čvora (59,2 km/h) zaputio zloglasni patrolni čamac JRM-e; PČ-178 “Kosmaj”, ispalivši u zrak dvije crvene signalne rakete, upozoravajući tim postupkom posadu m/b Perasta na njegovu prisutnost. Posada m/b Perast poznavala je taj brod iz vremena prije 1991., kada je vrlo često dolazio u Dubrovnik i bio na privezištu u Gružu, vezan uz Barkasu-vojnu transportnu brodicu, pred robnom kućom „Minčeta“. Kako nitko s “Kosmaja” nije zvao na radio stanicu, niti na bilo koji drugi način bilo što dodatno upozoravao, kap. Čerimagić je nastavio ploviti sa m/b Perast ka Luci šipanskoj uobičajenom brzinom od 10,6 čvorova ( 19,31 km/h ). Kada je m/b Perast zaobišao otočić Mišnjak i već ulazio u zaljev Luke šipanske, tada je PČ-178 “Kosmaj” zbog svoje brzine (tri puta je brži od m/b Perast) već bio došao koločepskim kanalom do otoka Mišnjaka, ali sa suprotne strane od m/b Perast. U tom momentu je s krmenog četverocjevnog topa ( „M-71“ ), kalibra 20 mm otvorio paljbu prema civilnom brodu Perast. Prvi rafal proletio je iznad nadgrađa broda, a ostalih pet rafala ispred pramca i iza krme. Zbog ispaljivanja tih rafala iz tog višecjevnog topa i nemogućnosti točne kontrole ispaljivanja dok su plovni objekti u pokretu, kao i mogućnosti namjernog gađanja, m/b Perast je bio pogođen po oplati i nadgrađu na više mjesta. Na brodu nitko nije bio ozlijeđen, ali je među putnicima i posadom nastala pomutnja. Bio je to prvi put svima u njihovim životima da netko na njih puca. Svi su zalegli po palubi broda, a kapetan Čerimagić je nastavio plovidbu punom snagom motora ka Šipanskoj luci, pokušavajući istodobno, koliko je god bilo moguće skloniti brod iza otočića Mišnjaka, kako bi se vizualno sakrio od PČ-178, te izbjegao daljnju mogućnost direktnog gađanja broda. Tada je s PČ-178 ispaljen još jedan rafal, tik poviše m/b Perast. Videći da je i dalje na dometu oružja s “Kosmaja”, i da bi vrlo lako brod Perast mogao biti teško oštećen, ili potopljen, ukoliko se sa pramčanog topa („Bofors L-70“), kalibra 40 mm, počnu ispaljivati te veće topničke granate, kapetan Čerimagić je komandama brodskog upravljanja smanjio brzinu i zaustavio brod. Odmah je pokušao uspostaviti radijsku vezu s PČ-178 “Kosmaj”, želeći znati razlog otvaranja vatre na civilni brod u redovitoj plovidbi, no nije uspio. Uto je “Kosmaj” oplovio otočić Mišnjak u širokom luku, te prišao brodu Perast s druge strane i po treći put rafalno zapucao poviše broda, te po moru ispred pramca i iza krme...
(nastavlja se)
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?